Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe maak je het toetsenbord van een laptop schoon?

Bij een los toetsenbord kun je er even de stofzuiger overheen halen of de toetsjes er makkelijk afhalen. Ik heb geprobeerd om het een beetje weg te halen met een sateprikker, maar je krijgt lang niet alles weg.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt een spuitbusje met perslucht kopen bij een computer of electronicashop. Daarmee kan je de meeste viezigheid wegspuiten zonder kans op schade.

Soms kan je ook de toetsjes los trekken als er iets onder zit, bij een laptop moet je dat voorzichtig doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om de toetsjes zelf te reinigen (vettigheid weghalen) gebruik je geen perslucht, maar een schoonmaakmiddel voor toetsenborden. Dit schuimt wat en met een droge doek veeg je alles weg. Ook zo'n busje is bij de computerzaak of electronicashop te koop.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zijn ook usb stofzuigertjes te koop in allerlei vormen. Die helpen niet echt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bijgaande foto van zo'n busje lucht. Je kunt dit ook gebruiken voor je fototoestel om alle stof weg te blazen of in de kast van je computer, als je zin hebt om alles grondig schoon te blazen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreid antwoord. Helder en informatief!

Andere antwoorden (13)

Probeer niet de toetsjes eraf te halen. Bij een laptop levert dat alleen maar problemen op.
Blazen is het devies. Met een bus lucht uit de fotowinkel,
of met zo een ding, dat heb ik thuis liggen:
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Antwoordman, bij mijn Dell laptop kunnen de toetsjes er wel af, maar ik vind het wel een goed advies. Het kan heel gemakkelijk stuk gaan, vooral als je niet weett hoe ze vast zitten (heel anders dan op een gewoon toetsenbord).
AWM
14 jaar geleden
Voor de meeste mensen is dat niet te doen.
Je kunt vaak wel het hele toetsenbordje eruit halen, doe ik wel eens, maar ook dat is voor de niet-knutselaar niet aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb toevallig ook een Dell. Maar aangezien ik onder de categorie 'niet-knutselaar' val, zal ik de toetsjes maar laten zitten.
Met antistatische reinigingsdoekjes van Home Office
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik raad je aan gewoon een busje perslucht te kopen, zodat je het toetsenbord goed kan schoonblazen, en een zachte droge doek voor het TFT-scherm. Verder valt er weinig schoon te maken aan een laptop...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er een soort "slimy" spul voor gekocht. Het zit in een plastic emmertje van 150 g en het heet CyberClean. Ze hebben ook een website www.cyberclean.ch
Het was niet duur, maar ik weet niet meer waar ik het gekocht heb. Misschien was het Blokker. Werkt perfect.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 gebruik ik ook. geweldig spul
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 effectief, maar het stinkt wel...
Je moet je laptop voor de grap eens ondersteboven houden. Bij mij valt er dan een maaltijd uit waarmee je heel afrika kan voeden. Voor de rest gewoon vochtig doekje er overheen.

Toegevoegd na 47 seconden:
Probeer het met een klein keuken stofzuigertje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt als accesoire bij de stofzuiger een rond borsteltje.Zuigen en borstelen en alle troep is weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het ook op een alternatieve manier doen!
Geef je partner(indien voorhanden), een fietspomp in de handen en laten hem/haar voorzichtig pompen,terwijl jij het slangetje op het toetsenbord richt.
Ook met een kwastje kun je aardige resultaten boeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar tips uit de categorie 'Oma weet raad', doeltreffend en goedkoop:

Het reinigen van een toetsenbord van een laptop kan makkelijk en eenvoudig. Het toetsenbord afnemen met een doekje of een zachte tandenborstel met een druppeltje spiritus of ammonia. Ook hier niet te nat: zorg wel dat er geen vocht in het toetsenbord komt.

Een andere manier: neem een stukje dubbelzijdig plakband en vouw het om een kartonnetje. Ga vervolgens met het kartonnetje tussen de naden van het toetsenbord langs. Alle stofjes blijven aan het plakband kleven. Vervang wel regelmatig het plakband.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij mij werkte de eerste tip het beste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben daar een speciaal sponsje voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je misschien iets specifieker willen zijn in je antwoord?
Dankje.
Ik houd m'n laptop ondersteboven als ik weer eens heb gegeten achter m'n pc. Als ik weer onhandig met een tandestoker heb lopen doen waardoor 't ergens onder de toetsjes is stukgegaan en blijven haken haal ik de toetsjes eruit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zet de laptop op zijn kant en doe eerst met een langharig kwastje alle losse vuil eruit vegen.dan spuit ik wat glassex op een doekje en maak het scherm schoon en de toetsen....
dan weer schoon beginnen met gv-en
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De toetsen maak ik schoon met vochtig toiletpapier. Als ik de kruimels en dergelijke tussen de toetsen weg wil hebben verwijder ik het toetsenbord en laat ik de compressor erop los.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik haal af en toe alle toetsen eruit regel voor regel en maak ze goed schoon met schoonmaakazijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding