waarom vervaagd mijn kleding door het wassen?

Hallo, Ik draag een uniform op het werk en deze bestaat onder andere uit een blauw hemdje... slechts na enkele malen wassen vervaagd deze enorm in vergelijking met mijn collega's... heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt !

Toegevoegd na 1 minuut:
p.s. het hemdje wordt dus lichter van kleur ( lichter blauw)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien komt het doordat je te heet wast vooral op het begin is dit niet handig met donkere kleding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je toevallig wasmiddel voor witte was gebruikt? Daar zit wat bleekmiddel in om het wit op te frissen, en dat kan bij donkere was dus ook de kleur wat laten vervagen.
Het kan natuurlijk ook altijd dat jouw hemdje uit een andere lading bij de fabriek komt dan die van de anderen, en dat de lading waar die van jou bij zat minder goed is geverfd oid.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Het beste kun je donkere kleding de eerste keer wassen met azijn op een koud programma. Neem ook een speciaal wasmiddel daarna voor donkere was, dat zorgt dat de vezels niet de verkeerde richting op gaan staan, waardoor de kleur langer blijft. Hang je hemdje ook niet in de zon te drogen. Wat nu lichtblauw is geworden, valt alleen te herstellen door het te verven, maar dat kan niet met alle soorten stof, katoen is het makkelijkst te verven. Kijk hier eens voor informatie op Dylon.nl, het is alleen moeilijk de juiste kleur te vinden en er mogen geen andere kleuren in je hemdje zitten dan alleen blauw, want anders kleurt dit ook mee. Vraag aan je leidinggevende een nieuw hemdje en volg de instructies op het waslabel, maar was het eerst eens met azijn op een koud programma.
Succes.