Bestaat er een onderscheid tussen wasmiddel voor kleding en wasmiddel voor handdoeken en lakens?

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de verpakking van wasmiddelen (in ieder geval van vloeibaar wasmiddel) hebben ze het alleen over het wassen van kleding. Vandaar mijn vraag. Is er onderscheid in wasmiddelen voor kleding en voor overig textiel of kan het met hetzelfde wasmiddel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan allemaal met hetzelfde wasmiddel. Ik denk dat de fabrikanten het wel een leuk idee zouden vinden als wij met zijn allen nog eens een extra doos wasmiddel kopen voor handdoeken en lakens
anneliez
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk niet. Of : niet meer. Vroeger waste je kleding - wit en bont gescheiden - op wat lagere temperaturen (maar beduidend hoger dan nu, ca 60 graden) en de echte " witte was" , de lakens, de handdoeken, de luiers etc. op hoge temperaturen (de " kookwas" ; nu 90 graden- alleen geschikt voor katoen en linnen). Kwetsbare was zoals lingerie (synthetische weefsels) of wol en zijde (dierlijke vezels) deed je op de hand, en later op lage temperaturen (30 graden) in de machine. En voor elke temperatuur was zijn eigen wasmiddel.

Tegenwoordig zijn de wasmiddelen zo goed, dat je eigenlijk alles op die lagere temperaturen prima schoon krijgt. En eigenlijk alles op 40 graden kunt wassen, wat beter is voor het milieu en voor je kleding. Alleen krijg je bij die temperaturen niet altijd alle bacteriën dood, zodat het voor bijvoorbeeld luiers of was die lang in de kast moet liggen (beddengoed vaak) nog wel eens verstandig kan zijn voor een hogere temperatuur te kiezen.

Soms kan was ook na het wassen blijven stinken ; dat is vaak een teken dat er zogenaamde " vetluis" in de machine zit (bacteriën die tegen lage wastemperaturen bestand zijn), en dan is de machine goed reinigen met een paar kookwassen met soda vaak een prima remedie. De machine open laten staan als hij niet in gebruik is kan ook helpen, want bacteriën houden niet van droogte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor die verschillende temperaturen heb je echter tegenwoordig niet meer speciaal wasmiddel nodig.