Rare gele kring in wit truitje; wat is het en hoe krijg ik het eruit?

De oorzaak weet ik denk ik wel: er heeft in de wasmand iets vochtigs (te lang, jaja) bovenop gelegen. Normaalgesproken gaat je wasgoed dan schimmelen (komt met zwarte stipjes uit de was), maar nu heb ik op 2 kledingstukken gele kringen alsof er een glas op heeft gestaan.

Hoe kan dat? Wat is het en krijg ik het er nog uit? Ik heb al een paar keer geprobeerd met glansspoelmiddel en het is iets opgelicht, maar nog wel zichtbaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Erg milieuvriendelijk is het niet maar het ouderwetse bleekwater (iets verdund) ontkleurt die plekken wel. Alleen gebruiken als de oorspronkelijke stof er niet ook door verkleurt, natuurlijk. Dus eerst even een klein plekje uitproberen op een onopvallende plaats, binnenin de zoom of zo. Even laten inwerken en goed uitspoelen, dan laten drogen en kijken wat er gebeurd is.
Als het kledingstuk er tegen blijkt te kunnen, voorzichtig met de vlek aan de gang. Kledingstuk vochtig maken, bleekwater 1 op 1 verdunnen en op de kring smeren. Zodra je het gewenste effect bereikt, uitspoelen in ruim water.
'Voorzichtig' is het belangrijkste woord in bovenstaande. Beter drie keer opnieuw met te weinig dan één keer een ramp met teveel. Bleek kan rare dingen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je anwoord. Bleek is het laatste dat ik ga proberen. Dwz, als niets anders werkt, wil ik het wel proberen, maar eerder niet. Ik hoop dus nog op andere antwoorden en ook op m'n vraag: waarom is het een kring?!?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik kan bedenken is dat er op één plekje een vloeistof terecht is gekomen die in een groeiende cirkel in de stof gezogen is en alle kleurstof met zich mee heeft gevoerd, naar de omtrek van die cirkel. En dus in een kring terecht gekomen is. Chromatografie, a.h.w. Als de binnenrand van de cirkel wat vaag is, en de buitenrand scherp, dan is dat het waarschijnlijk geweest. Overigens (schiet me nou te binnen) Ossegalzeep is ook een toffe allesreiniger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga eens even m'n scheikunde ophalen :) En ja, liever ossegal dan bleek als 1e.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon eens doen, best geinig. Cirkeltje tekenen op een servet met zwarte, bruine en/of paarse viltstift (niet-permanent) en dan precies in het midden daarvan een paar druppels water laten vallen - en 10 minuutjes wachten.
Laten weken in biotex of een citroentje (van bijv. mylène) gebruiken wil nog wel eens werken.

''Huishoudzeep citroen, 100 gram

Met de citroenzeep verwijder je lastige vlekken uit textiel, de zeep is vooral erg handig om vetvlekken weg te halen. Maak de stof nat met lauwwarm water en wrijf de vlek in met de zeep. Laat het even intrekken en spoel het zorgvuldig uit. De zeep heeft een heerlijk frisse citroengeur. Op plantaardige basis, gewicht 100 gram.''
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant. Ik ken het niet. Citroen bleekt natuurlijk..