Aluminium trekt zó hard aan de Zuurstof van het water dat er AluminiumOxide (roest) ontstaat, en de Waterstof uit het water overblijft.
Waterstof is zeer explosief.
Dit proces zou normaliter stoppen, omdat AluminiumOxide een dicht huidje vormt, waardoor het water niet meer met het Aluminium in aanraking komt.
Maar de soda lost dit AluminiumOxide huidje op, zodat het proces door blijft gaan.
Je eindigt met een "hoopje" AluminiumCarbonaat en een heleboel explosieve Waterstof.
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Er vallen gaten in je aluminium pannen, dat is wat een huisvrouw moet weten. :)
Reddie
8 jaar geleden
@Ivana , goeie suggestie van je. Die gaten in de pannen.
Dat zouden ze beter op het pak soda kunnen zetten, im plaats van alleen te melden dat je het niet met aluminium pannan mag gebruiken.
Reddie
8 jaar geleden
@Ivana , overigens is de door mij beschreven reactie (het vrijkomen van waterstof) ook de veroorzaker van de ramp met de twintowers. Gloeiend Aluminium met het bluswater uit de sprinklers.
Ivana
8 jaar geleden
Reddie, vroeger wist iedere degelijke huisvrouw dat. Helaas zijn er weinigen overgebleven, wel pannen, geen huisvrouwen.
We zullen dus alles moeten herstructureren: aanwijzingen voor het gebruik van een plé-borstel, het invochten van gesteven was, het 24 uur in het water zetten van een nieuwe zeem.... Ach, ach... :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Reddie: volgens mij was de alu-sodareactie een gevolg van de oorzaak bij de twintowers!