Hoe onderhoud ik een plastiek snijplank?

Ik werk in een keuken voor minderbedeelden, en hebben als gevolg dus niet het budget steeds nieuw materiaal te kunnen aanschaffen.
Er hangt een duf geurtje aan de plastiek snijplanken, weet er iemand hoe ik deze eruit krijg? dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de azijn leggen of naar de Aktie zo'n set halen want die kost werkelijk niks!
paulus811
8 jaar geleden
Weggooien die vieze dingen. Plastic stukjes die je los snijdt komen ook in je eten.

Het beste antwoord

Helaas kun je tegen vuil wordende plastic snijplanken weinig beginnen. Het probleem met snijgroeven in het plastic is dat er veel bacterien in kunnen gaan zitten; uitkoken zou eigenlijk ideaal zijn, maar dat haalt de groeven niet weg en bovendien kan de snijplank kromtrekken (hangt van het materiaal af, ze kunnen ook mooi recht blijven). Er is veel discussie over houten tegenover plastic en metalen werktuigen in de keuken. Roestvast staal is het mooist, maar ja als je daar een snijplank van maakte, werden de messen snel bot. Hout had, vond men, het nadeel dat er krassen in komen waar vuil en bacterien in gaan zitten, wat klopt. Echter plastic als vervanger lost niets op, daar komen net zo goed krassen in. Er is echter wel een belangrijk verschil: Waren uw snijplanken van hout dan kon je ze dun afschaven en naschuren en was het probleem opgelost. Met plastic kan dat helaas niet.

Toch is er wel een (bewerkelijke) oplossing en ik heb die eigenlijk al gegeven: uitkoken met zout water (zonder wasmiddel erbij, plastic neemt de geur en smaak van het wasmiddel aan). En dan hopen dat ze recht blijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het expliciet antwoord op de hoofdvraag is dus: Niet, want het is niet mogelijk; alleen uitkoken biedt een tijdelijke oplossing en feitelijk moet dit na elk gebruik gebeuren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dus snijplank in een pot op het vuur?

Andere antwoorden (1)

In de afwasmachine, doe ik al jaren en worden perfect schoon.
Ze zeggen dat het niet mag maar er gebeurt qua vorm niets mee.
Ook vette brillen en sieraden worden prima gereinigd in de Bauknegt.