Helpt het voor de hygiene om een vaatdoekje een minuut in de magnetron te doen?

Om de vaatdoek bacterie arm te houden
- spoel ik hem goed uit in schoon water,
- wring uit,
- 1 minuut in magnetron
- en laat hem dan drogen hangend over een stang.

Ik heb altijd het idee dat die minuut magnetron (waarna de vaatdoek helemaal dampt en stoomt) alle bacteriën doodt.
Maar is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+) Wat een goed idee!
Vaak vraag je jezelf af, als je staat schoon te maken met zo'n doekje, of het daar nu ook echt schoon van wordt. Het ziet er schoner uit, maar als je bedenkt dat je heel veel bacteriën hebt verspreid met een vieze lap....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het beste is om minstens één keer per dag een schone vaatdoek te pakken. Eigenlijk kun je je beter aanwennen iedere dag te beginnen met een schoon vaatdoekje. Ook is het raadzaam om een gebruikte vaatdoek goed uit te spoelen [eventueel met azijn] en te drogen te hangen. Dit in plaats van, zoals veel mensen gewend zijn, de vaatdoek [dubbel] neer te leggen op het aanrecht na gebruik.
redhouse
8 jaar geleden
@jodokus52
Beetje overdreven dacht ik zo .
Daar kweek je geen weerstand mee, en doet me denken aan smetvrees.
Ritsuka
8 jaar geleden
Zo'n vaatdoekje word echt ranzig.
Was bij zo'n tv programma eens, ze controleerden studentenhuizen en kwamen erachter dat er poep bacteriën in die doekjes zaten. Bleek dat die doekjes weken achter elkaar gebruikt werden en dat ze ook wel eens omgewisseld werden met degene die voor de wc gebruikt werden.
Elke dag een nieuwe is inderdaad beste
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doe ik ook, elke dag een schone vaatdoek, heb ze zelfs in zeven verschillende kleuren.
Heb geen smetvrees, het is gewoon een goede gewoonte. Ik weet op het eind van de dag niet wat er allemaal met die vaatdoek gebeurd is, is ook nog de meeste uren van de dag vochtig geweest. Magnetron lijkt mij ook wel handig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@redhouse Dat zou je denken hè, dat het overdreven is, het lijkt zelfs een beetje extreem. Als je echter wéét wat er allemaal in kàn zitten... Oh, zo klein, niet met het blote oog waarneembaar, maar je zou eens onder een microscoop moeten kunnen kijken ... hele volksstammen komen er langs ... als je pech hebt. Ook in je bed [ waar je of alleen of met z'n tweeën ligt, denk je ] zou je eens de "bevolking" op en in je matras moeten zien... je gelooft je ogen niet.
En waar iedereen zo 'bang' voor is ... het toilet ... dat is meestal het schoonste plekje van het huis! Juist omdat dit de naam heeft dat het zo vies is, wordt daar beter opgelet met schoonmaken.Trouwens buitenshuis moet je daar nog steeds erg voorzichtig zijn hoor. De kraan is het vuilste plekje [ de vloer is ook vaak goor!] en de wc-bril natuurlijk ook . [...en dan zijn er nog mensen die vinden dat "een sopdoek een sopdoek is" en dus Alles Met Dezelfde Sopdoek Schoonmaken!! - normaal?] En @redhouse, als je nou ook nog je handen vaak wast en niet vergeet na het bezoek aan het toilet [en de handdoek ook vaker dan 1 keer per week vervangt], dan heb je geen last van smetvrees, maar let je gewoon goed op dat je zelf niet te veel risico loopt op onnodige besmettingen.
paulus811
8 jaar geleden
Magnetron maakt de bacteriën wel dood, maar het vuil is daarmee nog niet weg. En wat wil je er nu eigenlijk mee besparen? Op de kilo's wasgoed is een vaatdoekje waarschijnlijk goedkoper schoon in een wasmachine dan wat het kost om een magnetron een volle minuut aan te zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik zou geen vuil vaatdoekje in mijn magnetron willen, waar ik ook eten klaarmaak. Gewoon in de wasmachine en wasdroger
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pokemon
Helemaal mee eens, waarom niet gewoon in de was? De magnetron is voor voedsel niet voor vieze vaatdoekjes!

Het beste antwoord

Het beste is om een natte vaatdoekje 2 minuten in de magnetron te doen. Het doodt dan 99% van de bacteriën. Je kan het ook in de vaatwasser doen.

Zorg er wel voor dat je geen droge in de magnetron doet wat dat kan brand e.d. veroorzaken. In de bron staan nog wat tips.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Plus
Dat was vroeger de reclamespot van Vim.
Doodt 99% van de huishoudbacteriën. Maar ja, die éne procent bevatte juist de gevaarlijke bacteriën en 1% is nog altijd een aantal van "10 tot de macht 16!"
http://www.casaspider.com/live/2009/05/viim_99_procent_bacterien_wiskundemeisjes_obama_amerikaanse_schuld_bezuinigingen.html

Andere antwoorden (1)

Uit onderzoek van onder andere de Universiteit van Florida is gebleken dat de magnetron 99% van de bacteriën in vaatdoeken etc kan doden. Echter wordt dan wel aangeraden om de vochtige doeken twee minuten in de magnetron te stoppen.

De magnetronstralen maken onder andere salmonella en ecolibaterien onschadelijk.