Ammoniak gevaarlijk met inademen ? (zie bijlagen)

Ik heb vanmorgen bij iemand de vloeren geschopt met ammoniak, daarvan kreeg ik branderige en dikke ogen (dat is nu weer weg).
En nu moet ik steeds hoesten en heb ik een geïrriteerde keel, komt dat door de ammoniak? En wat kan ik hieraan doen ?
Is dat heel erg?

Toegevoegd na 3 minuten:
geschopt is geschropt =P

Toegevoegd na 6 minuten:
En ik heb ook astma, misschien dat het daar ook iets mee te maken kan hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vloer geschopt? Was 'ie stout? :P Of geschrobt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeps :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met Astma zeker even naar de dokter!

Het beste antwoord

Amoniak is een bijtend goedje en zoals je hebt kunnen ondervinden irriterent voor de slijmvliezen en ogen.
Gelukkig is de amoniak al sterk verdund en als het goed is verdun je die nog verder tijdens gebruik, met water.
Voor dergelijke klussen adviseer ik je om afhankelijk van het oppervlak, allesreiniger of (zachte)of gorne zeep te gebruiken.Voor parket, plavuizen en linolium zijn aparte reinigers verkrijgbaar of met allesreiniger te reinigen.
Mochten je klachten aanhouden of verergeren neem dan contact op met huisarts of H.P.
(Geschrobt net als bij tobben. getopt is heel wat anders dan getopt.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Amoniak inademen kan heel gevaarlijk zijn, ik zou toch maar even bij de dokter langsgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ammoniak is een vloeistof wat de slijmvliezen kan irriteren.
Dat is wat er bij jou gebeurd is, en dat trekt op een gegeven moment vanzelf wel weer weg.
Morgen merk je er waarschijnlijk niks meer van.

Toegevoegd na 55 seconden:
Als je het niet vertrouwt, altijd naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ammoniak is gevaarlijk. Zolang je genoeg lucht heb beademd bij het schoon maken valt het natuurlijk mee. Maar als iemand astma heeft is echt toch een stuk gevaarlijker omdat je dan niet genoeg lucht voor je lichaam krijgt. Daarom zou ik naar de dokter gaan als bij jouw bezwaren optreden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan best met amoniak een vloer schrobben, maar dan moet je wel goed luchten, dus zoveel mogelijk ramen open.
Verder is het het beste als je eerst water in een emmer doet en daarna pas de amoniak, doe je het andersom dan komt er ook veel amoniak damp vrij.
Zelf doe ik er vaak een scheut alles reiniger bij, al is het alleen maar voor de lucht.
Blijf je last houden van hoesten, dan zeker even langs de huisarts en neem de volgende keer wat meer maatregelen voordat je gaat schrobben, je zou ook amoniak kunnen laten staan en een andere minder agressieve reiniger gebruiken.