Hoe krijg ik de groene aanslag van mijn aquarium?

Ik heb zojuist het hele aquarium schoon gemaakt. De meeste alg ging prima weg. Maar nu merk ik dat er nog wat alg op het aquarium zit dat niet weg wil. Ook niet met sop en met een spons of afwasborstel.

Ik kwam er pas achter nadat ik alle vissen er al in heb gedaan (het zijn een paar kleine plekjes). Hoe kan ik nu de algen weg krijgen zonder weer alle vissen uit het aquarium te halen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
17.2K

Het beste antwoord

Ten eerste. haal nooit je aquarium helemaal leeg als je hem schoonmaakt.
Ook in de bodem zitten zeer belangrijke bacterie culturen die behouden moeten blijven.
Schoonwater voor een vis is namelijk niet leidingwater!

Verschoon tussen de 1 a 2 weken een derde water. Een vis produceert ongeveer 1 tot 1,5 maal zijn gewicht per dag aan urine. Daarom is een filter ook belangrijk.
Dat filter moet je ook niet volledig verschonen, ook daar zitten goede bacterien in.

De bovenste filterdoek kan je vervangen en kost niet veel.

De grootste fout van aquarium houders is te veel vis.
Een goede bak zit niet vol met vis.
Juist de urine en ontlasting zal de alggroei aanwakkeren.

Zet afhankelijk van de type TL die je gebruikt niet te veel licht. Te veel licht geeft veel alggroei. Speciale tl voor aquaria geeft max 9 a 10 uur licht per dag.

TE VEEL VOER. geef ook eens een dag geen voer en zorg ervoor dat de vissen binnen een minuut of 3 het voer op hebben. Te veel voer wakkert alggroei aan.

Nu tips voor verwidjeren.
Koop 1 of 2 leuke algen eters. Of grote appelslakken.

Ik maak mijn raam schoon met een speciaal sponsje wat het midden houdt tussen een doek en een schuursponsje.
Maar dan zonder scherpe delen.
Het is blauw dus als je het voor het raam houdt zie je de groene punten waar jij het over hebt ook beter.

Gebruik geen mesjes of magneetborstels.
Messen kunnen krassen geven en die magneetjes krijgen vaak een kiezeltje of ander vuil tussen zich met ook krassen tot gevolg. daarnaast is de kracht voor goed poetsen te laag.

Als je dus niet te veel vissen neemt, regelmatig ververst, de bacteriecultuur het werk laat doen en niet te veel licht geeft moet het al stukken beter gaan.
Let ook op licht van buiten!

Haal NOOIT je aquarium helemaal leeg! En zorg ook voor voldoende planten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik neem aan dat je het hebt over alg op het glas?
Dit kun je het beste wegkrijgen met een scheermesje.
Zo'n ouderwetse. Ze worden verkocht in een houdertje en gebruikt om bv kleine spatjes verf van je venster te krabben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan het beste bij een aquariumzaak een zogenaamde algenkrabber halen. Die is zo gemaakt dat je je ruiten schoon kan maken zonder het glas te beschadigen of de siliconen kapot te snijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij een aquarium is het water de basis voor een goed aquarium. Ik begrijp uit jouw vraag dat je de vissen er uit heb gehaald. Dus ook het water? Het water in een aquarium heeft wel een jaar nodig om goed te worden. Hooguit moet je het af en toe voor eenderde verversen. En sop hoort er al helemaal niet in thuis, omdat zeep bacterieen dood, ook de goede! Met een beetje pech ook de vissen! Een goed aquarium heeft voldoende planten , niet te veel vissen en een goede waterkwalitijd en zonodig een goede filter. De juiste hoeveelheid licht voorkomt overmatig algengroei. Dus als je een goed aquarium hebt, dan zijn er vrijwel geen lastige algen. En met een algenmagneet haal je die gemakkelijk weg. Wel regelmatig doen, dan is het heel weinig werk. Doe je het met een scheermesje dan erg oppassen voor krassen in de ruit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Derko, aquarium's moet je NOOIT leeg maken om hem schoon te maken. De voedingsbodem waar de planten in groeien moet onverstoord blijven. nooit meer dan eenderde van het water vervangen, anders kunnen je vissen in een shocktoestand komen en daardoor ziek kunnen worden. Uit je reactie maak ik op dat het probleem begonnen is door de nieuwe vissen. Bij te veel nieuwe vissen ineens, kan je nitriet in het water krijgen. Dodelijk voor vissen. Bij een te kleine filter gebeurd het zelfde. Door het grondig schoonmaken van de filter, verstoor je tijdelijk de werking er van, en krijg je ook nitriet. Laat je dat wel eens meten? Kan je ook zelf doen. Medicijnen toevoegen helpt meestal niet, je maakt de laatste goede bacterien er mee dood. En aan de oorzaak doe je niets! Wil je meer weten, kan dat via mijn mail box
Ik heb zelf er geen ervaring mee, maar heb vaak de aquarium van vrienden enigzins schoongemaakt door met zo`n magnetisch wissertje te schrobben. Enorm handig, aan beide kanten van het glas zit dan een magnetisch blokje die je dus vanbuiten uit hanteerd. Geen natte handen enzo... misschien is een uv filtertje ook wel een idee!?!