Kun je een bamboe vermeerderen?

Ik heb een niet woekerende bamboe gekocht. Maar ik zou toch graag wat meer willen. Hoe zou ik dat kunnen vermeerderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
28K

Het beste antwoord

Het scheuren van een bamboe, gaat het beste met een bijl, natuurlijk loop je dan het risico, dat je een aantal stengels verliest.
De beste tijd van het jaar om je bamboe te scheuren is nu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een "geluks" bamboe, binnen in een pot. Het is een stengel met aan de bovenkant een krul. Op deze krul zat een uitloper, die ju best groot is (metertje) en een rare zwiebel, ik moet hem stutten met stokkies. Naast de ene stengel is ook een scheut gekomen.
Wordt de bovenste scheut alleen maar oneindig langer en langer? Kan ik dat snoeien? En kan ik ook de plant vermeerderen met scheuren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat je helemaal geen bamboe hebt, maar een plant die ze zo genoemd hebben.
Het zal wel een Dracena zijn, die stengels lijken veel op bamboestengels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scheuren, met een bijl? Hoe moet ik dat zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de bamboe enige jaren op de zelfde plek staat en hij wordt te groot, dan kan je hem rooien, wat al erg moeilijk gaat, als de grote plant er dan uit is, kan je de grote kluit met een bijl splitsen, dus in twee delen hakken, met een spa is dat onmogelijk.
En ieder deel kan je weer delen en dan heb je 4 kluiten bamboe.

Andere antwoorden (4)

Dat kan door middel van scheuren. Als de moederplant voldoende groot is kan je een deel van de plant delen. Vooral bij de lagere dwergbamboes gaat dat zonder problemen. Bij de grotere exemplaren kunnen de rhizomen en de wortels zeer taai zijn. Een scherpe spade of bijl is onontbeerlijk. Zorg ervoor dat het deel wat afgestoken is snel op de plaats van bestemming terecht komt. Dit om uitdroging van de plant te voorkomen. Als de plant op de nieuwe plaats staat, geef deze dan veel water. Soms is het nodig om de stengels en bladeren in ´evenwicht´ te brengen met het wortelstelsel. Dit kan door een aantal stengels en/of zijtakken te verwijderen of in te korten. De plant ziet er dan niet fraai uit maar het jaar daarna worden er nieuwe stengels en takken gevormd waardoor de plant weer een fraai uiterlijk heeft.
Het is zeer belangrijk dat het vermeerderen via scheuren in het vroege voorjaar (maart-april) gebeurt. In het voorjaar begint de krachtige groei, wat absoluut noodzakelijk is om een goed resultaat te behalen.

Het kan ook door stekken. Bamboe wortelstekken kun je het beste heel vroeg in het voorjaar afsteken van de oude plant (maart/april). Een stuk wortel eraan met enkele scheuten. Deze planten in een grote emmer of zwarte pot en regelmatig bewateren en op een beschutte plaats zetten. De toppen van de scheuten die er nog aan zitten afknippen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook een goeie +
Ja hoor dat kan. Volgens mij is het ook best wel te doen. Alhoewel bamboe er juist om bekend staat, de snelstgroeiende plant ter wereld te zijn en over het algemeen moet je ze snoeien/kappen omdat ze zo weelderig groeien.

Ik vond een interessante site, waar je ook nog hele leuke andere weetjes vind over bamboe en de verzorging ervan.

http://home.planet.nl/~gerrien/bamboeverzorging.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je legt een stukje van de wortel in de grond en je komt er niet makkelijk weer af. Beter is om hier voor een (stalen) kuip te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met GEDULD kom je er zeker.
ik heb ook een absoluut niet woekerende bamboe gekocht maar na 5 jaar maakt hij toch echt uitlopers
die hak je er vrij simpel af met een goede schop.

Als je de plant zelf wilt splitsen wens ik je heel veel succes, zodra de wortels een beetje als "kluit" zitten (en dat is bijna altijd zo bij de oorspronkelijke pot) is er eigenlijk niet doorheen te komen, en zeker niks aan te scheuren zoals bij veel planten kan.

Je kunt de kluit evt doorzagen maar daarmee beschadig je vast heel veel stengels.

Alternatief is enkele van de stengels aan de buitenkant zo veel mogelijk "los" te trekken van de kluit en dan na een tijdje afhakken.

Voordeel is wel dat er bijna geen wortel aan hoeft te zitten en hij doet het weer