Wanneer snoei je een bamboe?

Vorige week heb ik een jonge bamboe (fargesia rufa) geplant in mijn tuin. Maar de blaadjes zijn helemaal niet mooi groen. Ze zijn een beetje bruin geworden. Ik geef wel elke dag water. Nu dacht ik dat het misschien wel een goed idee is om het te snoeien. Maar zou ik dat nu mogen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Het beste antwoord

Het zal dan geen plant in pot geweest zijn, maar een gescheurde bamboe.
Een plant in pot gekweekt zal niet bruin worden na het planten.
Een gescheurde bamboe wordt heel vaak bruin, soms al na een week, heeft niets met water geven te maken.
Toch is er nog een goede kans dat hij het gaat doen, knip alles er af tot 30 cm boven de grond, aan het eind van het voorjaar, tegen de zomer gaat hij nieuwe takken vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de bamboe in pot gekocht bij een tuincentrum. Toen waren de blaadjes nog mooi groen. Hier heb ik het nog 2 weken in pot gehouden, het ging toen al achteruit. Toen heb ik het in mijn tuin geplant, maar het is er alleen maar erger op geworden. Maar ik zal je tip opvolgen. Morgen knip ik alles eraf, tot 30 cm. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het zijn dat er een kat of hond overheen geplast heeft?
Want dit is niet gewoon, geen mest bij gegooit?
Het lijkt dus dat hij 'verbrand 'is , door een overdosis aan mest.
Je hebt hem toch niet binnen bewaard?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het meteen buiten gezet. Nadat ik het in de tuin heb geplant, heb ik er een handje mest bij gedaan. Maar hij was daarvoor al een beetje bruin geworden. Misschien heb ik wel te veel water gegeven, of juist te weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunst mest of organische mest?
Een beetje bruin, kan heel goed na het eind van de winter, zeker een bamboe, maar ik ben toch bang dat hij is verbrand door te veel mest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik alleen organische mest. Maar ik ga er morgen mooi mee klungelen, en ik hoop dat het dan goedkomt. Ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het blijft vreemd, dus geen kat er overheen gepiest?

Andere antwoorden (2)

Hier is een site die een beknopt verhaal weergeeft over het snoeien van bamboe.

Toegevoegd na 36 seconden:
Veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je panda in winterslaap is