Hedera met kale stam

Mijn hedera groeit al 5 jaar uitstekend en heeft inmiddels een hele overkapping bedekt, echter is er nu een kale plek ontstaan aan de onderkant. Vermoedelijk komt dit door en struikje die ervoor staat en door gebrek aan licht hierdoor. Hoe los ik dit op? Ik zie geen nieuwe uitlopers op de stam ( inmiddels 1 à 2 cm dik en vol met luchtwortels) wat te doen? Struik weghalen? Stekken plaatsen zodat er nieuw hedera overheen gaat groeien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.3K

Het beste antwoord

Stekken plaatsen is de beste optie.
Knip wat van de Hedera af en zet die stekken even in een emmer water, binnen een paar weken zitten er wortels aan en heb je mooie stekken. Vlecht die een beetje door de bestaande en het zicht is al heel anders.
En kijk het even aan, worden ook de stekken kaal dan het struikje weghalen of de katten verjagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Struikjes weghalen zou ik doen,en zijn er katten in de omgeving die kunnen de onderkant ook kaal houden dmv sproeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Hedera is een bosplant die vooral in bomen klimt.
Zijn grootste groeikracht is altijd naar boven gericht, daar is de groei het sterkste.
Wat er verders dichter bij de grond gebeurd, vindt de Hedera niet belangrijk, dus zal hij daar altijd kaal worden.
Even flink met de bezem er door heen om het dode blad er af te krijgen en het zo laten, is toch niets mis mee?
De meeste bomen zijn van onderen toch ook kaal?
Vind je het toch lelijk, kan je proberen nieuwe stekken aan de voet te planten, echter, dan moet je wel dwars door de wortels van de oude Hedera heen, beschadig je veel wortels, dan zal hij nog kaler worden.
Laten zo als het is, is misschien wel de beste optie.