Waarom ontkiemen de zaadjes in het kweekbakje niet ? Ik gebruik kweekaarde en turfbakjes en een doorzichtige deksel.

De 2 bakjes staan buiten op het zuiden maar uit de zon. Staan 's nachts ook buiten maar niet op de grond. (op een stoel). De aarde is goed vochtig gemaakt, de aarde was bij aanval niet koud. De zaden zijn er ongeveer een week geleden in gedaan. Er staan druppels op de deksel van de bakken.
de zaden:
-peterselie
-paprika
-lavas of maggikruid
-knoflookbieslook
Wat doe ik fout? Of ben ik te ongeduldig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zaad is de basis voor de voorplanting en de instandhouding van de soort.
De natuur is vaak ondoorgrondelijk en laat zich niet dwingen
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb nu een flinke pot peterselie staan (binnen, vensterbank op het zuiden), maar het heeft weken geduurd voor het ontkiemde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even wachten!

Het beste antwoord

je bent ongeduldig lol...
maakt de aarde maar eens niet te vochtig, door dat je druppels ziet onder t glas betekend dat t nat genoeg is, daardoor word t warm onder t glas en gaat t kiemen..als je ziet je druppels er niet meer zijn ...even openen en met spray even nat sprayen..
en als de zon er is, in de zon zetten..
verder doe je t goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ha, dát hóór ik graag, dat ik het goed doe. Maar moet ik de druppels weghalen? Moet de deksel open?
Nu het wat kouder is, zal ik ze toch maar binnen zetten, zie antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee niet weghalen, ze vallen en op die manier blijft de grond vochtig,
je kan als t kouder word t beter binnen halen, en voorlopig op je vensterbank zetten..altijd zorgen als de zon schijnt je t in de zon zet,,,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was inderdaad ongeduldig, na het binnenhalen kwamen al spoedig de eerste sprietjes..;)

Andere antwoorden (4)

Voor deze plantjes geldt een kiemtijd van zo'n 1 tot 2 weken, paprika soms langer.
Herkenbaar wel hoor, ongeduld met zaadjes :) Ik spiek ook elke dag 2 keer
Rustig afwachten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dank je:) Maar doe ik het verder goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze mogen best in de zon, als ze in zo'n kweekbakje staan. Lekker warm en vochtig houden :)
Druppels lekker laten zitten, da's een goed teken, dan is de vochtigheidsgraad prima.
Aangezien het buitenplantjes betreft hoef ze je niet s nachts binnen te halen (doe ik ook niet en gaat prima). Kunnen ze best hebben
Bonnen zetten achter een raam waar de zon op schijnt. Hebben licht en warmte nodig voor dnelle ontkiemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Af en toe in de zon zetten is niet zo gek. Licht, warmte en vocht zijn voorwaarden om te groeien.
In het slechtste geval zijn je zaadjes niet kiemkrachtig. Dan heb je pech.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn gekochte zaadjes, uit een speciale verpakking, daar heb ik wel vertrouwen in.
Peterselie heeft 1 maand nodig om te kiemen!
Paprika heeft warmte nodig, dus moet je die binnen zaaien.
Lavas is een vorstkiemer, alle buitenplanten die in de herfst zaad vormen, moeten de kou van de winter meegemaakt hebben om in het voorjaar te kunnen kiemen.
Dus al zaaien in de herfst.
Soms gaat dit niet op! ( uitzonderingen)
Knoflook bieslook, zou na een dag of tien op kunnen komen.
Het is erg verstandig eerst op het zaadpakje te lezen hoe het beste te zaaienen vooral wanneer.