Cactus redden

Ik werk al een tijdje bij me tante nou heeft zij een hele hoop plantjes waarvan 1 cactus van ong 1.30m deze Ziet er erg slecht uit, ik heb hem al verplaatst zodat die meer licht krijgt, en geef hem nu elke week water is er een mogelijkheid om hem weer mooi groen te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
16.4K

Antwoorden (5)

Inprincipe niet volgesmij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een euphorbiasoort.
de bruine gedeeltes zijn verhout, en gaan dus nooit meer groen worden.
wel zal de plant het beter doen als hij wat vaker water krijgt; ik geef toch wel drie x per week een flinke scheut.
dan zie je ook blaadjes aan de stam verschijnen.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, nu werk ik bij me tante dus 3x per week zal niet gaan lukken
Rieneke1
12 jaar geleden
livo, dan maar eens per week een flinke slok geven. marion, dit is een vetplant; de euphorbis trigona.
heb er al tientallen jaren een staan, die inmiddels 1m 60 hoog is.
hij staat in de warme huiskamer (geen rustperiode) en ik hou 'm licht vochtig.
hij staat er schitterend bij :) vetplanten die je verzuipt, gaan rotten, en kukelen om.
verhouten doet een plant bij te weinig water en te veel kou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rieneke helemaal juist hoor!
Hij is aan het verhouten.
tot morgen
+1
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt ed!
ik hoop dat ik geen regen meeneem :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3x per week een flinke scheut..? aan een vetplant? ik zie je reactie erbij staan hoor maar dit is echt veel te veel. 3x per week een klein beetje water (100ML) is al veel. Ik heb precies zo'n plant voor me raam staan en geef hem 1x in de 2 weken wat water en als het echt warm is dan 1x per week. (200ML)
Groeit als kool aangezien ik een stuk heb afgeknipt van een hele grote plant, in as heb gelegd (tabak as) vervolgens in de grond en nu na 2 jaar is hij bijna 1 meter hoog.
Je moet toch ook wel uitkijken met teveel water.
Ik had ooit hele vensterbanken vol cactussen.

Als er één 1x te veel water kreeg trad er een soort "rot" op onderin (meestal vlak boven de aarde) de de hele stam werd dan slap en week en dan was er echt geen redden meer aan.

Als een cactus echt te droog wordt merk je dat omdat hij dan minder "bol" gaat staan.

dit soort is gelukkig niet zo kritisch maar als hij echt te droog wordt worden het van die platte kanten ipv gevuld.

Licht zetten is wel heel goed. Dat bruine lijkt me natuurlijk.
Ik vind hem er zo niet zo gek uit zien

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij nog eens heel goed kijken ben ik toch ook wat zorgelijk over dat bruin. Bruin zou van onderen af moeten komen. dat is inderdaad verhouten. Als het onderaan nog groen is en daarboven komt een bruin stuk vind ik dat niet best maar volgens mij komt dat NOOIT door te weinig water dus daarmee maak ik het je wel moeilijk want nu heb je wat tegenstrijdige antwoorden

Toegevoegd na 5 uur:
Hoe vaker ik naar die plekken kijk hoe zorgelijker ik het vind, zie ook de link over verzorgen. Daar staat iets in dat ze kunnen "verbranden" (hoe is het mogelijk) in de zon en daar bruine plekken van krijgen. Maar eigenlijk is dat niet zo onlogisch, zo achter glas kan de zon HEEL fel worden in de zomer. Ik vraag me zelf af of die plekken ooit nog groen worden, ik vrees van niet.

Ze voelen niet zachter aan dan het groen eromheen?

Toegevoegd na 5 uur:
ha nog een mogelijk interessante link over plekken op cactussen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Me tante verzorgde hem eerst nou die gaf die cactus denk ik nooit water en hij stond ik slecht ligt dus misschien komt het daar door?
een cactus is een plant die vocht vasthoud als je teveel water geeft gaat die niet zo snel dood maar neemt het water ook niet meer op.
meestal zijn de cactussen alleen in het begin helemaal groen, daarna worden ze bruin daar kan je niks aan doen.
dus beter geef je de plant gewoon afentoe wat water en dan komt het wel goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vetplant (Euphorbia Trigona) heeft duidelijk te veel zon bij te weinig water gezien; Hierdoor is de huid verhout, en zie je de lelijke bruine vlekken op de stam.

Dit is op zicht helemaal niet erg. Wel kan het de plant goed doen als je even een beetje helpt: Haal de plant uit de pot. Klop de oude aarde van de kluit (Het kan helpen als je de plant in een doek wikkelt anders heb je je handen vol stekeltjes). Dan pot je de plant op in goed doorlatende zware grond (bv speciale cactus aarde, of een mengels van half potgrond, half zand & heel fijn grind , 0.5cm doorsnede steentjes). Zet de plant lekker licht, en geeft water. Deze plant kan heel goed een week zonder water; Echter, beter is het om tijdens het groeiseizoen (maart - september, october) twee keer per week water te geven.

Een andere optie is om de mooie takken af te snijden. Zet deze rechtop een weekje te drogen (De snijvlakken nat maken of as er op stimuleert het stollen van het witte sap). Deze takken zet je vervolgens in zand. Na een week of 3 komen er nieuwe wortels, en heb je nieuwe planten.

Een derde mogelijkheid: Snij de lelijkste takken weg; De plant zal dan snel nieuwe takken maken en de lelijke delen verdwijnen langzaam uit zicht.

De verhoute delen worden niet meer mooi.