Hoe krijg je je vijver algenvrij?

De vijver zit na een jaar al vol met algen, kan ik deze nog eruit krijgen zodat hij minder troebel/vies is en ik de planten nog gewoon zie?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Het beste antwoord

zie onderstaande link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Algenfilter gebruiken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bestaat niet.
als je een goede afstemming maakt tussen het voedsel voor de vissen, enventueel bijvoederen en dergelijk is het mogelijk om een zichzelf in stand houdend ecosysteem te bouwen, echter dit is voor een amateur erg moeilijk te bereiken.
Er zijn erg veel factoren waar je rekening mee moet houden.

Verder kun je met speciale middeltjes wel de algen vernietigen ,maar die zijn niet erg milieuvriendelijk en ook niet echt goed voor de vissen

zie link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij hebben thuis een ecosysteem dat zichzelf instand houd we hoeven niet te voeren helemaal niets. zelfs salamanders leven er, en kikkers, er dinken een hoop musjes uit onze vijver, af en toe bij vullen maarja dat houd je eenmaal. met die warmte verdampt 't water onderhand sneller dan je kunt bijvullen.
misschien een soort van watervalletje te maken. zodat het water circuleert. meestal zie je algen aan de kant van het water waar water niet beweegt. misschien is dat een oplossing of een fontijn / fontein / fontyn / fountain, of anders even naar de intratuin of een dergelijke keten. en 't daar vragen of er een middel is om 't te verhelpen. Ikzelf vind het wel iets hebben, een beetje groen hier en daar, hoort er bij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door er zelf in te gaan zwemmen.. is nog goed voor je huid ook!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
A.Haal alle algen weg B. Check je PH gehalte C. vul aan naargelang groter of kleiner dan de zuurtegraad; D. plaats in verhouding per M2 een vijftal zuurstofplantjes op de bodem E. indien nog problemen : een fontein installeren. PS wel zo weinig mogelijk vissen. een ecologische vijver met kleiwanddikte van 8 cm is ideaal maar een hele klus. het is onvoorstelbaar dat je na een biotoop zelf creeert voor kikkers en salamanders en waterjuffers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een baal hooi/stro verzwaren met bv stenen en tot de bodem laten zinken.

tip: maak er een touwtje aan zodat je het geheel ook weer eenvoudig eruit kunt halen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helpt alleen soms bij zweefalgen maar nooit bij draadalgen.
Algengroei is het beste tegen te gaan door het biologische evenwicht in de vijver te optimaliseren en te handhaven. Door gebruik te maken van een filtersysteem met meerdere stappen kunnen de verhoogde concentraties van bovengenoemde stoffen worden teruggebracht.

Dit kan je doen met behulp van een Pomp, Grof filter, Bio filter, Ozon unit en een UV unit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn 2 hoofdgroepen bij de algen. 1 De zweefalgen die het water groen en troebel maken meestal veroorzaakt door te veel vissen. 2 De wieren of draadalgen, De oorzaak voor deze laatsten is heel ingewikkeld. De meest voorkomende rede: Leidingwater, te weinig zuurstofplanten,,te dikke laag modder, nieuwe vijver( jonger dan 3 jaar) Mest in het water van vogels, eenden, schildpadden,---katten of honden (voornamelijk de mannetjes) Te lage gh waarde en/of een te hoge zuurgraad. Niet waar is : te veel zon, te veel planten of te veel vissen. Ook niet waar is dat een UV lamp zou helpen. Ook niet waar is dat gerstenstroo zou helpen Voor een goede vijver is veel geduld nodig minstens 3 jaar. Regelmatig water testen en zonodig kalk toevoegen en altijd ruim voldoende zuurstofplanten. succes.