Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik komend jaar koolmeesjes in mijn nestkastje ga krijgen?

Natuurlijk kiezen zij er zelf voor of ze erin een nestje willen of niet maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ze er sneller in zullen gaan?

Toegevoegd na 3 uur:
Nav de antwoorden een aanvulling en dat is dat het om een schoon en nieuw nestkastje gaat. Ergens ooit gehoord dat hij in een bepaalde richting moet hangen. Klopt dit? Ik heb voer bij het kastje hangen zodat het gezien word. Enige nadeel wat ik wel weet en niet heb is groen in de tuin. Maar bij de buren is genoeg groen te vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ BlonT, ons kastje hangt niet in de tuin, maar op het balkon. Er zijn wel veel bomen in de buurt en hangt 's middags zelfs in de volle zon. Vorig jaar hebben we zelfs, tegen alle raadgevingen in, het kastje ongeveer 2 meter, naar een schaduwrijkere plek verplaatst, toen er al jonkies waren, maar de ouders bleven hun jonkies gewoon voeren. Ik heb het idee,dat als ze éénmaal een plek uitgezocht hebben ze dar redlijk trouw naar toe blijven komen.
Ik moet wel zeggen,dat het bij ons ook 3 jaar heeft geduurd, voor er überhaupt belangstelling voor het nestkastje was, dus, heb geduld.

Het beste antwoord

Voer pal bij het nest is niet handig: dat lokt ook andere vogels aan en maakt de omgeving onaantrekkelijk om te broeden.
Hang het voer wat verder weg, en zorg dat er rondom het kastje plekken zijn waar de vogels kunnen zitten (takken? dakrand? klimop?) om eens te kijken of het kastje ze wat lijkt.
Soms helpt het als ze in de omgeving nestmateriaal kunnen vinden: hooi, droog mos, korte draadjes wol, hier in de tuin zijn dotten kattenhaar ook populair als er nesten ingericht worden ;-)
Vogels bepalen zelf of de plek veilig genoeg is voor ze, en met wat groen dat beschutting geeft, zul je de kansen op bewonen flink verhogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt aan de koolmees en niet aan jou! Wat kan helpen is het nestkastje goed uitwassen en daarna afspoelen, nadat je het oude nest verwijderd hebt en verder is het afwachten.
Het is een prachtig gezicht als ze zich in jouw nestkastje gevestigd hebben!
Het is ons nu 3 jaar achter elkaar gelukt om nieuwe bewoners in het nestkastje te krijgen. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je wel zeggen , maar vergis je niet, als je de naam al niet goed schrijft.....
Mezen hebben de voorkeur voor een lege en schone nestkast, dus schoonmaken is de oplossing.
Als er een oud nest in de nestkast blijft zitten kan dat nest ongedierte aantrekken.
Als er water in een nestkast komt, dan zal een oud nest gaan schimmelen.
De mezen hebben een hekel aan vlooien.
Als je meer over de mezen wilt weten kun je naar de volgende website gaan.