hoe geraakt die egel in mijn tuin?

Ik heb een egel in de tuin, leuk maar hoe komt die in mijn tuin?ik woon ingesloten, dr zitten betonplaten in de grond half onder, half boven met daarop houten afsluiting zo ook van de buren.kunnen die diep delven om er onderdoor te geraken? Of kunnen die door fijne spleten gelijk muizen?Over een afsluiting van bijna 2 meter kan die toch nie klimmen he.....
En wa mag ik die geven om te eten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
9.4K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
de buurman heeft 'm over de schutting gekeild
Rieneke1
12 jaar geleden
geef in ieder geval nooit melk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk ook hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/egel-tuin-voeren.227479

Het beste antwoord

Egels kunnen heel erg goed klimmen. Maar het zou ook kunnen dat er toch ergens een kier zit die groot genoeg is voor de egel om doorheen te komen.

Dit zal een jong van dit jaar zijn dat een eigen territorium heeft moeten zoeken en zo bij u terecht is gekomen.

Tenzij u erg veel van slakken houdt kunt u de egel beter even de gang laten gaan. Deze eet namelijk slakken.

Mocht u recent slakkengif hebben gebruikt haalt u dan zo snel mogelijk de dode slakken weg, en de egel ook, want dan is de kans op ongelukken wat te groot.
U kunt de egel dan naar een opvang brengen.

Heeft u geen gif gebruikt en bent u aan uw slakken erg gehecht, dan kunt u de egel bijvoeren met droge kattenbrokjes en een bakje water.

Vindt u het allemaal te veel gedoe dan zou u de egel ook naar een andere plek kunnen brengen, die niet al te strak onderhouden wordt. Doet u dat dan zo snel mogelijk OF pas in de lente weer.
U geeft dan de egel een zo goed mogelijke kans een plek te vinden om te overwinteren.

Wilt u de egel in uw eigen tuin laten overwinteren, dan kunt u een hoop bij elkaar geharkt afgevallen blad in een hoek tegen de schutting leggen. De egel zal daar in gaan slapen voor de winter. Het rottingsproces geeft het dier wat extra bescherming tegen de vrieskou.

Toegevoegd na 2 minuten:
En mocht u 's nachts opeens wakker worden van gesnuif en geknor en gegrom; dat is uw egel die een maatje is tegen gekomen. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
een uitstekend antwoord weer, +
werk jij ook met dieren? een kanttekening; ik denk niet dat het een jong van dit jaar is.
egels worden laat in het jaar geboren, en blijven vaak bij elkaar om te overwinteren.
de jongen van dit jaar zijn nu nog niet bezig met eigen territoria.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt. :-) Maar als goede doelen stichting. Speciaal voor een bepaald vogeltje, maar dan wel met hun hele biotoop erbij. Dus ook egels, salamanders, uilen, dagroofvogels. Over de egels; daarvan had ik altijd begrepen dat einde zomer de tijd voor de jongen was om maar eens te vertrekken. Doen ze dat al eerder in het jaar dan ?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik had al zo'n idee, leuk!
maar ik vrees niet voor mijn favoriet de kauw? ;p egels zijn ontzettend laat.
ze paren begin juli, en werpen begin augustus.
egels van dit jaar liggen nu nog heerlijk verscholen aan de tiet :)
vaak overwinteren ze ook met elkaar, wel zo efficient.
pas volgend jaar gaan ze hun eigen weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had al hondenbrokken (dieet) van dierenarts gelegt en die zijn iedere morgen weg.......je ziet wel gemalen restjes liggen....... Ik heb een kleine tuin, met een opslag voor brandhout. Daar zal hij wel kunnen slapen zeker.....hij is toch wel een 15 cm groot......wel schattig als die onder de pergola komt neuzen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De egel kan inderdaad onder de stapel hout overwinteren.
Goedkoopste brokken zijn voor een egel een luxe :-)
Rieneke1
12 jaar geleden
brokjes zijn prima, maar wel zout, dus zet in droge tijden ook een schoteltje water neer. niet dat daar nu sprake van is :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kittekop, als je een ander antwoord op de vraag hebt mag je dat bij "Geef antwoord op deze vraag" neer zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/egel-tuin-voeren.227479
hier bijvoorbeeld.
Rieneke1
12 jaar geleden
kittekop, de aantallen egels hollen achteruit.
ze dreigen binnenkort op de rode lijst te geraken.
ze hebben het moeilijk.
als ik een egel goed de winter in kan krijgen, door hem wat bij te voeren met geschikt voer, zal ik dat zeker niet laten.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de egel, als je tenminste een tuin met planten hebt, wel genoeg slakken enzo vindt. maar je kunt hem wat kattevoer geven, beetje vermengen met water, en en papje van maken, zodat het niet te grote brokken worden

Toegevoegd na 1 minuut:
Of ze kunnen klimmem weet ik niet, misschien zit er ook een egelopvang bij je in de buurt waar je het allemaal na kunt vragen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Egelopvang :'')
anneliez
12 jaar geleden
ja, wist je niet dat dat bestond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is leuk! :^) Ik wist het nog niet, dus bedankt!
Mmm..ik heb een ander neusje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zag het. je eerste neusje is leuker