hoe maak ik een Hibiscus op stam?

moet ik hem dan snoeien tot stam hoogte of moet hij geentop een onderstam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.1K

Het beste antwoord

Je kunt een hibiscus makkelijk tot een boompje maken. Knip de onderste takken eraf tot de hoogte, die jij wil. Wel moet je steeds blijven opletten of er geen nieuwe takken onderaan gaan groeien, omdat je die er vervolgens ook steeds weer moet afknippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Even wat achtergrond kennis er bij:

Een heester die van zichzelf sterk genoeg is in het Nederlandse klimaat moet je niet willen enten. Liever ook van dergelijke heesters geen geënte versie kopen.

Want de ent is de zwakste schakel. Als dat niet goed gedaan is wordt het een lelijke knoedel, is de kans groot dat er vanuit de ent een infectie op treedt, en loop je het risico dat de heester op een onderstam is geënt die in een heel andere snelheid groeit.
Zie de diverse bomen waar opeens de stam afgeknepen is of juist veel dikker is boven een verkeerde onderstam.

Dit gezegd hebbende is de beste manier om een hibiscus op stam te verkrijgen het weg knippen van de onderste takken tot de hoogte die je hebben wilt.

Maar. Een hibiscus blijft heel lang een mager "stammetje" houden terwijl de kroon dan al weer vol kan zijn.
Dat maakt dat de proporties van een hibiscus op stam in verhouding fragiel zijn.

Woon je in een winderig gebied zet dan zeker een steun bij de "stam".

Toegevoegd na 11 minuten:
O, en nog iets;
een hibiscus wordt niet veel hoger dan 2 a 2,5 meter
en heeft van zichzelf de vorm van een omgekeerde druppel. Maar krijgt geen volle bos takken.

Snoei de stam dus niet te hoog op want dan hou je een bijna kale stam.