Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een tomatenplant tijdens de winter in de tuin laten staan?

In het voorjaar had ik twee tomatenplantjes geplant. Helaas vond mijn hond dat een ideale plek om zn blaas te legen waardoor ze niet lang gestaan hebben. Nu zag ik een paar dagen geleden dat er een nieuwe plant was gegroeid. (waarschijnlijk van een afgevallen tomaatje) Wat moet ik daar nu mee doen? Hij is nog maar zo'n 15 cm groot. Ik geloof niet dat daar nu nog tomaten aan komen. Misschien volgend jaar? Kan ik hem dan gewoon laten staan of beter in een pot zetten en binnen laten overwinteren?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
53.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een tomaat is niet winterhard. Hij leeft een seizoen. Als je hem uitgraaft, kan je hem op een lichte warme plaats wel overwinteren. Hij zal dan echter lang en dun uitgroeien (Etoilleren).

Mocht je hem tot het voorjaar in leven weten te houden dan kan hij de tuin in geplant worden.

Makkelijker is het om volgend voorjaar een nieuw plantje op te kweken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Helaas een tomaat is een eenjarige plant ,en kan absoluut niet tegen nachtvorst,ook te veel vocht overleeft hij niet schimmels ed zijn funest voor de tomatenplant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eef zei het al (of eigenlijk schreef) dat de tomatenplant niet de winter zal overleven. Ik wou alleen deze site toevoegen daar staat heel veel informatie in over de tomatenplant te kweken.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/tomaten.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding