Hoe moet je een palmboom in noppenfolie pakken voor de vorst?

Hoorde eens dat je de stam in moet pakken.
Moet de stam dan droog zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Het beste antwoord

Inderdaad ruim om de stam wikkelen en zorgen dat de stam droog is. Bovenaan worden de bladeren omhoog en bij elkaar gebonden, hierover komt dan dezelfde bescherming als voor de stam.

Over het algemeen wordt noppenfolie streng afgeraden, omdat dit luchtdicht is en er dus gemakkelijker rotting kan optreden. Maar voor kortstondige extra isolatie, tegen zeer koude wind bvb, kan het wel gebruikt worden.

Wanneer het wat warmer is, verwijder dan tijdelijk het inpakmateriaal, zo kan de plant ademen en eventueel vocht dat er toch ingeslopen is, opdrogen.

Het beste materiaal om te beschermen tegen de kou zijn vliesdoek en/of rietmatten. Maar ook hier weer de palm verluchten wanneer het minder koud is, zo voorkom je rotting/schimmelvorming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor de duidelijke informatie.

Andere antwoorden (2)

Dat hoeft niet, dat vocht dampt vanzelf uit. Wel zorgen dat je geen trechter maakt van het folie, waarmee je extra regenwater naar de stam zou leiden.

Toegevoegd na 2 minuten:
De stam is inderdaad belangrijk, zodra deze bevriest, is het einde palmboom. Een enkel blad dat bevriest wordt bij een gezonde boom gewoon vernieuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zorg in ieder geval dat de stam droog is voor je gaat inpakken
en voorkom dat er regenwater van bovenaf in kan lopen. Dek dus de bovenkant af, eventueel met een parapluutje boven het hart.
en dan de stam zo inpakken dat er geen koude wind doorheen komt.