Is het verstandig om alg uit de vijver te verwijderen?

Het betreft een kleine plastic vijver van ong. 120 liter, gebruik pomp met uv filter. Water is kraakhelder, vissen en planten zijn gezond. Alg zet zich af aan de zijkanten op de pomp e.d.

12 jaar geleden
in: Tuin
3.3K

Het beste antwoord

Deze algen horen in de natuur en zijn in het vroege voorjaar een van de beste zuurstofplanten die er zijn, heb je deze algen, dan heb je ook altijd glashelder water.
Een U.V. lamp doet hier helemaal niets aan, zonde van je geld en van de stroom die hij gebruikt.
Een U.V. lamp doodt alle bacterieën, die in het water zitten dat langs de lamp gepompt wordt.
Helaas ook alle goede bacterieën!!
Zitten er ook zweefalgen in, dat zijn de algen die het water groen maken, dan doodt de lamp ook deze zweefalgen.
Heel veel zaken, verkopen nu een U.V. lamp voor een draadalgen probleem, volslagen onterecht dus.
laat de algen nu maar lekker zitten en laat vooral je water testen op de hardheid ( G.H.)
Bijna alle vijvers is deze nu te laag en juist daardoor is de P.H. ( zuurgraad) te hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+Ik heb een kleine 3-1 pomp geplaatst omdat ik altijd draadalgen en dus groen water had. Ik heb de pomp niet constant aan, in het weekend en soms 's avonds, met het fontein stuk eraan, lijken de vissen wel fijn te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is best wel ingewikkeld dit even uit te leggen. Draadalgen zijn algen die draden vormen en meestal vast zitten op planten, pompje, slang stenen folie enz. Zweefalgen zijn eencellige algjes die het water troebel maken. Slijmalgen zijn van die snotterige dotten los drijvende algen. Kiezelalgen zijn algen die op planten en folie groeien en er uit zien als kikkerdril. Groen water is dus zweefalgen, dit komt dan weer door een overbemesting van de vissenpoep, vooral goudvissen en shubunkin. Met een goede pomp/filter los je dit probleem prima op.
Maar de filter moet wel altijd aan blijven staan.
Een fontein is zeker leuk voor de vissen en is een beetje goed voor het water.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Ik snap 'm helemaal, bedankt weer!

Andere antwoorden (2)

Never change a winning team. Het is erg onverstandig om de algen en aangroeisels te verwijderen. Aangroeisels op waterplanten worden periphyton genoemd en hebben een grote capaciteit voor waterreiniging (afbreken ammonia, dat door de vissen wordt geproduceerd). Als je die "rommel" verwijdert haal je het biologische filter uit je vijver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje algen kan geen kwaad. Dat betekend dat de vijver van goede kwaliteit is. Als het heel veel alg is moet je het wel weghalen. Bij een beetje alg hoeft dat niet maar echt kwaad kan het ook niet om het weg te halen. Kan dus wel. Heb je de pomp in de winter uitgezet? Dan is de kans op alg. Op de pomp namelijk groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
De alg op de pomp groeit zomer en winter aan. Maak ong. elke drie weken, filter en buitenkant pomp schoon.