Wat eet een worm?

Op de boerderij waar ik werk stikt het van de wormen in de grond. Nu vroegen wij ons af, wat eet een worm? In deze grond zitten geen dode bladeren o.i.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
23K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Sla, mais, bieten, wortels uit de grond, uitwerpselen van andere dieren, doden dieren

Het beste antwoord

Regenwormen zijn afvaleters die leven van dood organisch plantaardig materiaal. Ze eten voornamelijk dode en rottende plantenresten, ook worden wel bladeren die op de bodem liggen in een woongang getrokken en gegeten. Af en toe wordt ook een jonge spruit meegenomen en gegeten, de regenworm is echter niet aan te merken als schadelijk.

Bij het graven van de gangen wordt het meeste materiaal opgenomen maar de grond bevat maar een deel van het benodigde voedsel. Een belangrijk deel van het menu bestaat uit plantendelen die in het hol worden getrokken en vervolgens worden voorverteerd door afscheidingen van de mond en bodembacteriën voordat het wordt opgenomen in het spijsverteringsstelsel. Uit een experiment gedaan door Charles Darwin bleek dat als driehoekige voedseldelen worden aangeboden, deze meestal met de punt naar beneden de tunnel in werden getrokken. Regenwormen zouden hierdoor volgens Darwin toch enige vorm van intelligentie mogen worden toegedicht. Later werd duidelijk dat de regenwormen simpelweg net zo lang aan een voedseldeeltje trokken tot de weg van de minste weerstand werd bereikt. De regenworm vindt het puntigste deel van een voedseldeel uiteindelijk door veel proberen en niet door gebruik te maken van intelligentie.

Regenwormen vermijden het eten van de uitwerpselen van andere exemplaren. Ze eten soms wel uitwerpselen van andere dieren, omdat deze veel verteerbare stoffen bevatten. Ook de weke delen van dode dieren worden gegeten, zoals gestorven andere regenwormen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regenwormen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Regenwormen, als je die bedoelt, eten vooral gedeeltelijk vergane plantenresten. En verder alles wat ze tegenkomen, al of niet levende microorganismen.
Amadea
12 jaar geleden
Vooral (gedeeltelijk) vergane plantenresten (zit altijd wel in de bodem) en verder eigenlijk alles wat ze tegenkomen, soms ook heeeele kleine diertjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt je antwoorden al binnen, maar ik zie nog nergens staan dat de poep van regenwormen luchtige aarde vol mineralen (=voeding voor planten) oplevert. De regenwormen verbeteren dus de structuur van je grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel wormen ook wel rottend plantenmateriaal en mest lusten, zijn het toch vooral grond eters!
Ze eten zich een weg door de grond, halen er uit wat ze kunnen gebruiken en poepen de rest van de grond er weer uit, goed te zien aan de wormenhoopjes in het gazon.