Bladluis in Hibiscus, niet bestrijden?

Mijn Hibiscus staat naast de vijver (met vissen) en zit ieder jaar onder de (zwarte) luis. Nu al weer in het jonge blad. Wat zijn de gevolgen van helemaal niet bestrijden, voor de bloei e.d.?

11 jaar geleden
in: Tuin
23.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denkt u wel om de vijver?, anders is het bestrijdingsmiddel erger dan de kwaal.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Wil in principe niet bestrijden ivm de vijver

Het beste antwoord

Normaal gesproken hebben gezonde bomen/ struiken geen last van bladluizen.
Pas als er ergens iets niet goed gaat en de weerstand van de boom/ struik minder wordt, komen de bladluizen, vooral in een droge en warme zomer periode.

Er moet dus een oorzaak zijn, waarom je Hibiscus ieder jaar met luizen zit.
Mogelijk te weinig voeding in de grond, dan is het op te lossen met af en toe bijmesten.
Mogelijk staat hij in de zomer, enige tijd te droog, zeker op arme zandgrond, dan meer water geven.

Zie je weer luizen zitten, spuit dan de struik iedere avond met leidingwater kletsnat, daar gaan luizen van dood.
Doe je niets aan de luizen en het is niet te erg, dan zal de struik gewoon bloeien.
Zit de struik heel erg onder de luizen, dan heeft de struik ook een grote groeistoornis en zullen er hierdoor en al die luizen, minder bloemen open komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Het is een uitzaaiing van een paarse hibiscus, deze struik is verplaatst en groeit en bloeit met roze bloemen ieder jaar prima. Andere jaren wel de luizen bestreden met groene zeep/spiritus. Ik bemest regelmatig in het voorjaar nog wat compost toegevoegd.
Bedankt Ed, ga het maar met gewoon leidingwater proberen.