Welk dier zou het musje in mijn tuin gedood kunnen hebben?

Vanmiddag trof ik bij thuiskomst (rond 1 uur) 3 musjes in mijn tuin, die niet weg konden vliegen. De moeder was in de buurt (zo leek het althans), dus weinig aan de hand. Na een uurtje waren 2 musjes vertrokken, 1 bleef nog urenlang rondstruinen in de tuin. Terwijl ik het beestje 5 minuten eerder nog zag lopen, lag hij nu (rond half 6 vanmiddag) met een opengebeten kop en veel veren rondom hem dood op de stenen. Ik ga er niet vanuit dat een kat het gedaan heeft, had het anders waarschijnlijk wel gezien en er zijn niet echt katten hier in de buurt. Welke vogel (want dat is dan het enige dier die het nog gedaan kan hebben) is waarschijnlijk verantwoordelijk voor deze 'gruweldaad'? Er komen hier eksters, kauwen, meeuwen en koolmezen voor.

Nog een extra tweede vraag: een uur geleden was het beest plotseling weg, er lagen zelfs nauwelijks veren meer. Dat kan nog verklaard worden (regenbui), maar waar is de mus heen? Misschien nu alsnog opgevreten door een kat, of eten die geen dode mussen?

Alvast dank voor uw antwoord(en)!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
9.2K

Antwoorden (12)

Waarschijnlijk een kraai. Kraaien zijn bijzonder slim en vindingrijk. Zo zijn er gevallen bekend van kraaien die noten laten overrijden om bij de inhoud te komen. Ook zijn er minder leuke gevallen bekend waarbij kraaien jonge vogeltjes direct bij het verlaten van het nest, het leren vliegen, worden gedood en opgegeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
denk een exter......wij wonen in duinpark...en vele kleine vogeltjes heb ik zien sneuvelen door een exter.
Zag er ook een vorige week wegvliegen..een exter dus met klein vogeltje nog in zijn bek.......zijn ook eieren rovers.
Kat kan ook........maar denk een exter

Toegevoegd na 10 minuten:
exter moet EKSTER zijn..............
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Ter aanvullende informatie: de naam van die vogel wordt geschreven als ekster.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja natuurlijk..............EKSTER.........thank you
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. Veel meer voor de hand liggend dan kauwen.
Denk dat een ekster het jong gedood heeft en later terug gekomen is om het musje mee te nemen of een andere ekster heeft hem meegenomen.
zijn echt rotvogels,vooral als ze zelf een nest hebben,ze vallen zelfs mijn kat aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja iedereen heeft de mond er vaak van vol, hoe mooi de natuur toch wel niet is, ze vinden het geweldig!
Maar ieder voorjaar sneuvelen duizenden jonge vogeltjes in die ' mooie ' natuur.
En dat is maar goed ook, alles wat zwak, gebrekkig of ziek in kan niet mee met de rest, helaas.
Het musje was al achter gelaten, dus er was al iets mis mee.
Dus zijn er weer andere vogels die het als een extraatje zien en helaas het musje uit zijn lijden verlossen.
Vogels die dat doen, zijn b.v. vlaamse gaaien, eksters kauwtjes, meeuwen en natuurlijk roofvogels.
Misschien heb je de dader gestoord, die later, of anderen, zijn teruggekomen voor de ' buit' .
In de natuur gaat niets verloren, geen kruimeltje, geen musje en de veertjes komen wel weer in een of ander nestje, waar weer nieuw kleintjes geboren worden en waarvan zeker de helft 2013 niet zal meemaken.
Ja die natuur is geweldig he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ed weet het ! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knap beschreven weer Ed.............het is natuurlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo is het ook, de natuur gaat zijn eigen gang. Moet wel 2 dingen zeggen: beestje was niet achter gelaten, alleen had schijnbaar nog niet de kracht om weg te komen. Ook heb ik de dader niet gestoord, maar aangezien het rond het avondeten was, zat 'ie misschien net aan en ander maaltje en was dit het toetje ;) Dank voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pracht antwoord. een +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pompiedom: zijn brusjes hadden wel die kracht dus de kans dat dit vogeltje gewoon sterk was is klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En denk eens aan de mensen die een of meer katten bezitten en trouw de vogels voeren....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja katoen, inderdaad, veel mensen voeren de vogels, vaak geheel uit eigen belang omdat ze dat zo leuk vinden en dit meestal niet eens nodig is, hierdoor maken we zelf de vogels tammer, waardoor ze sneller een prooi worden van onze eigen katten, die we ook zo lief hebben.
krom he!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diezelfde mensen die vogeltjes leuk vinden, houden vaak niet van bomen, ook zo vreemd. En zo kan ik nog even doorgaan. In hoeverre is een mens nog deel van de natuur?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik haat eksters! Ze hebben ooit bij mij in de tuin een nestje merels uitgemoord. Niet opgegeten, alleen maar dood gemaakt. Als ze, ze nou nog opgegeten hadden... En ze vallen kleine vogeltjes aan voor een korstje brood! En pikken ze gewoon dood. Ik vind het kl*te vogels. Als ik ze op de weg zie, als ze een doodgereden beest zitten op te pikken, geef ik extra gas!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja zo verbaas ik me ook altijd dat zwarte vogels schijnbaar niet mogen. ( kraaien en kauwtjes)
Ook brutale vogels, zoals meeuwen en spreeuwen moeten oprotten.
Blijven vaak over de kleine, donzige ,lieve, schattige kool- en pimpelmeesjes, winterkoninkjes en roodborstjes.
En oh ja, musjes mogen sinds kort ook weer.
Moeten ze wel de rest niet wegjagen.
Maar oh wee, als er een ekster( erg mooie vogel!) of een vlaamse gaai( ook erg mooi) een nestje leeghaalt, die vogels zouden ze het liefst afschieten.
En dan maar meteen de reigers, die vijvers leeg halen en de zwaluwen die alles onderpoepen, en tortelduiven die mensen vroeg wakker maken, en merels die veel te vroeg met hun fluiten beginnen en het getimmer van de spechten, om gek van te worden, het geschreeuw van de meeuwen.........
Wat is die natuur toch vervelend.....................;-)
Maar ook zo verrekte mooi!!!!!!!!!!!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Je hebt gelijk Eddijst. Maar ik was een klein meisje van 10 toen de tijd. Ik heb echt zitten janken om die vogeltjes die vermoord waren. Ik vrees dat ik niet meer van die akster afkeer afkom (kraaien ook trouwens) Spreeuwen, rijgers en de andere die je noemde heb ik niks tegen. Maar die heb ik dan ook nooit zo iets zien doen...en dat maakt verschil...voor mij dan :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja reigers, als je die je allermooiste koikarper uit je vijver ziet halen, die je een week er voor nog had gekocht voor 85 euro, vind je ze ineens niet zo lief meer, of als je de zoveelste kikker in die grote bek heb zien verdwijnen, terwijl je alles doet om de kikkers te houden, is de liefde ook snel over. maar bekijk je het van de andere kant, wij, de mens, hebben er voor gezorgd dat die koikarpers hun schutkleur zijn kwijt geraakt en die reiger ze van 1 km hoogte al ziet zwemmen en er nog steeds talrijke kikkers zijn, ach, ja, wat moet ik zeggen..............
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Eddijst
Van mij een + voor het antwoord ne voor de mooie reacties!
Rieneke1
11 jaar geleden
gas geven om een vogel te raken?
hoe ziek kan je zijn.
trouwens, staat de kiloknaller plofkip al weer lekker te sudderen?
pfffff sorry hoor, kan hier geen begrip voor opbrengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja die reiger begreep ik ook niet, mijn buurman met idd koikarpers kan ze wel schieten! Met eksters heeft hij totaal geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twee keer een + voor Ed en Rieneke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ We zijn heel goed in ons rare verknipte gevoel voor gerechtigheid op de natuur projecteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja stippel we willen graag de natuur onze wil opleggen, alleen in het belang van ons zelf, niet van de natuur.
Willen we echt is doen voor de vogeltjes, dan moeten we onze tuinen laten verwilderen en vol groeien.
Liefst met brandnetels en vooral bramen, met takkenwallen en composthopen, besdragende heesters enz.
Maar we komen vaak niet veel verder tot nestkastjes plaatsen en vogeltjes voederen.
Onze tuinen moeten vooral netjes zijn en dat is een gruwel voor veel vogelsoorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe was het ook alweer: als een panda er niet zo schattig en aaibaar uit zou zien was die allang uitgestorven: zo'n maf beest wat maar zo zelden een eisprong heeft en maar 1 soort blaadjes eet WIL gewoon dood maar nee, wij moesten ons er weer mee bemoeien terwijl er allerlei minder aaibare dieren gewoon wel mogen uitsterven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja precies, de aaibaarheid!
een slang of een vogelspin, een haai of kaaiman, hadden het niet gered.
kan je niet aaien, ja kan wel, maar.................
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Ed, ik doe mijn best met mijn stadstuintje. Vijvertje erin, klein composthoopje, 2 boompjes geplant, verwilderen gaat vanzelf omdat ik niet zo goed dat gras overal tussenuit kan krijgen (au, au). Maar de buren kijken zuinig hoor, veel te control-loos allemaal. En idd. ik voer ook de vogeltjes en heb ook een kat (die nog nooit iets heeft gevangen vanwege dat het zo' n watje is, komt ook niet buiten mijn eigen tuin). En gelukkig weer veel musjes die ongetwijfeld worden opgevroten door bepaalde vogels of katten.
Maar ja, het is de natuurlijke gang van zaken en ik geniet er intens van (niet van dode vogeltjes natuurlijk).
En Rieneke idd. mensen eten zelf wel vlees en veroordelen dan dieren die óók moeten zien te overleven en andere dieren oppeuzelen. Lijkt nergens op!
Ik ben vegetariër en veroordeel deze dieren niet, hoe krom kan het zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meike, de mooiste tijd komt er nu aan, wat genieten betreft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Superantwoord, uiteraard.
Dierenliefde oke, maar mensen die zelfs roofdieren 'stom' vinden omdat ze andere dieren doden, die schieten toch wel een beetje heel erg veel te ver door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus kraaien, kauwtjes ,meeuwen vlaamse gaaien en eksters, zijn foute vogels.
Maar oh zo belangrijk voor de instandhouding van de soorten.
ja Marleen voor sommig erg moeilijk te begrijpen/ waarderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle: heb ik nu een mede-pandahater gevonden? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stippel... geen idee, ik erger me alleen aan het feit dat ik niet snap waarom dat beest het zo verschrikkelijk lang heeft volgehouden op aarde (of is het niet zo lang... eigenlijk wel een goeie vraag niet?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor alle reacties, vraag wordt gesloten.
zoals al gezegd, kan het een gaai, kraai of ekster zijn geweest.
echter ook een sperwer is een mogelijkheid.
sperwers zijn echt de roofvogels van stadstuintjes.
verder is het goed mogelijk dat een kat de resten van het musje heeft opgegeten.
Rieneke1
11 jaar geleden
In de natuur is de wet van kracht: Eten of gegeten worden.
Deze wet is keihard maar de sterksten kunnen alleen maar overleven. Als er jonge vogels uitvliegen dan zullen de sterksten en slimsten een schuilplaats zoeken en overleven en de zwaksten redden het niet. Ze worden een prooi van bijv. katten, kraaien, vlaamse gaaien, roeken,sperwers en andere aaseters. Ook deze dieren hebben honger en moeten hun kostje bijeen zien te krijgen. Er vliegen momenteel zoveel jonge vogels uit en de waarheid is dat de meeste het niet redden, maar er blijven er genoeg over om de natuur toch weer een prachtig aanzien te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan de Ekster of de Vlaamse Gaai of de Kauw geweest zijn, dat zijn echt geen lieverdjes. Terwijl Merels en Mussen hun nestje bouwen zitten zij al te kijken of er eieren zijn gelegd of dat ze al uit gekomen zijn. Bij je 2e vraag denk ik toch nog aan dezelfde vogels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermoedelijk was het de Ekster. (of kraai, kauwtjes zijn niet zo groot). Wij hebben een Eksterpaar in de tuin, die hebben al vele onuitgebroede eitjes verslonden, het zou me niks verbazen als die Eksters zo nu en dan een musje eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je kokmeeuwen in de buurt? Die vreten elkaar nog op dus waarom dan ook niet een musje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is idd de natuur maar als je wilt kun je dingen kopen om die stinkvogels te verwijderen. Genoeg luchtdrukwapens in de winkels voorhanden
Is wel vechten tegen de bierkaai, want vogels blijven komen.
Zelf wist ik niet eens dat eksters ofzo andere vogels pakten, had zelf aan een kat gedacht daar een vogel wel kan bijten maar niet kauwen. Geen tanden enzo dus als er gevreten is zal het geen vogel zijn denk ik.

Misschien wel een fret of zo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek eens op youtube naar het fimpje 'Koolmees des doods!' Het zal je verbazen!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
wat dachtje van een marter?
Toegevoegd op 24 mei 2019 07:42: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor dit antwoord, na ruim zeven jaar.