Hoe kan ik mijn krentenboompje 180 graden draaien?

Wij hebben een krentenboompje die al 8 jaar in onze voortuin staat op het zuid-westen. Het boompje is heel speciaal voor mij want het was het laatste kado wat ik van mijn moeder heb gekregen. Het is een echt boompje, geen struik met een stam.

Vanaf het begin groeit de boom scheef door een te korte paal ernaast. Later hebben we er een langere bamboestok tegenaan gezet maar hij is echt superkrom (richting de zon ook).

Een voorbijganger zei laatst dat we hem best kunnen draaien maar daar ging ik niet op in omdat ik niet wil dat het boompje dood gaat maar nu denk ik: zou het kunnen?

Hoe moet dat dan? Die persoon had het over uitsteken maar hoe groot moet de cirkel dan zijn (er is weinig ruimte rondom, misschien een cirkel van 1,5 bij 2 meter max).

Wanneer moeten we dat doen, eerst uitsteken dan nieuwe wortels laten maken en dan pas draaien en in welk seizoen dan?

Of moeten we het niet doen omdat de kans te groot is dat het boompje dood gaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hang een spiegel dusdanig op, zodat deze in 1 lijn gelijk staat met de zon, aan de achterzijde van de plant. Blokkeer het "directe" zonlicht en laat het licht wat op de spiegel komt op je boom kaatsen ;) Het is maar een idee ;)
Cryofiel
11 jaar geleden
180 graden draaien - ik dacht heel even dat je het boompje ondersteboven in de grond wilde plaatsen...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lol Cryofiel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol cryo!

Het beste antwoord

Het krentenboompje is een erg lastige wat betreft verplanten.
Hij maakt enkele dikke lange wortels die afbreken bij het verplanten, hoe voorzichtig je het ook doet.
De plaats waar hij nu staat, is al aanzienlijk ongunstiger geworden in vergelijking met 8 jaar geleden.
Hij krijgt nog maar van een kant licht.
Door hem te rooien en om te draaien, staat hij krom naar de andere kant.
Als je denkt dit met een boompaal te kunnen corrigeren, dan zou je dat ook nu kunnen doen, zonder hem om te draaien.
Dus lekker maar laten staan, een flinke boompaal kopen, die er een flink end in de grond slaan, een stuk boomband, recht trekken en vast spijkeren.
Mogelijk moet je hem een vormsnoei geven, dat kan nu ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus het probleem, die paal. Die zou wel bijna 5 meter boven de grond moeten steken en dan nog de grond in..... De paal zou de boom ook misschien wel bijna breken? Hij is nu in doorsnede bij de grond ongeveer 5 cm en een halve meter onder de top 1 cm dus best wel dun. De hele buurt noemt het ook 'die scheve tak'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zullen op zoek moeten naar een stevigere paal met een dikte van max 2 cm en een lengte van 6 cm want de bamboestok was goed in lengte maar is nu ook helemaal krom.

Andere antwoorden (2)

ik zou het niet doen, zeker niet als het boompje zo belangrijk voor je is.
het is een hele operatie, waar je je boompje enorm veel stress mee bezorgt.
maar stel je doet het toch, en dan?
dan staat hij nog steeds krom, maar nu de andere kant op.
vervolgens zal hij de andere kant op gaan groeien, en heb je een s-vormige boom, wat niet echt een vooruitgang is.
zo'n krom boompje heeft toch wel iets karakteristieks.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens.
als ie het al overleefd dan krijg je een S vorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt!
Een boom of struik verplanten kan het best als de sapstromen in de plant stil staan. Dit is als de blader er af zijn. In de herfst of de winter, dus.