Welk dier kan mijn Afrikaantjes opgevreten hebben?

Alsgelopen weekend heb ik in m'n voortuin aan de straat oranje en gele afrikaantjes gepoot. De gele staan er nog, maar de oranje (staan ongeveer een meter ervan vandaan) zijn vrijwel allemaal aangevreten. Welk dier kan dit geweest zijn? Ze zijn er dus niet uitgetrokken (geen mensen), maar echt aangevreten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
18.7K

Het beste antwoord

Volgens onderstaande bron (link) zijn het slakken geweest die schijnen gek te zijn op afrikaantjes en ze laten dan de bladeren en de stengels met rust.

Misschien heb je slijmsporen gezien dan is het 100% zeker dat het slakken zijn.
Bij geen slijmsporen kunnen het ook rupsen zijn geweest en dat kun je zien als je gaten ziet de ruw aangevreten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slak zou misschien wel kunnen, al is er wel echt veel weggevreten, dan moeten ze wel uitgehongerd zijn. Kan het geen meeuw of kat zijn geweest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee maar het kunnen natuurlijk ook meerdere slakken zijn geweest. Maar misschien komt er nog iemand met het verlossende antwoord ;)

Andere antwoorden (2)

Afrikaantjes zijn heel gevoelig voor slakken en aangezien er dit jaar een enorme naaktslakken plaag is zullen dit de boosdoeners zijn,ook vogels zijn gek op afrikaantjes. Waarschijnlijk staan de gele dichter bij een plant die de slakken weg houdt!
Afrikaantjes zijn sowieso moeilijk te houden,bij mij hebben ze het nog geen enkel jaar overleefd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker weten dat de slakken de boosdoeners zijn. Na het planten direct slakkenkorrels erbij dan krijg je prachtige afrikaantjes waar je tot ver in oktober van kan genieten. Wij hebben heel veel afrikaantjes in alle soorten en maten maar zonder slakkenkorrels komt er niets van terecht. In 1 nacht staan er soms alleen maar steeltjes. Alle blaadjes opgevreten. Korrels zijn dodelijk voor slakken maar niet voor andere dieren.