Wat is een goede plant voor vochtige kleigrond en in de volle zon? Liefst blauwe of witte bloemen. Hoogte ca. 40 - 50 cm.

Door een kuil in de tuin is het op deze plek altijd vochtig, ondanks dat het in de volle zon ligt. Mos groeit hier snel als ik niets aan de aarde doe. Veel vaste planten op deze plek sterven in de winter af. Ik zoek dus een echte 'die hard'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (5)

Wat dacht u van een mooie hortensia ? Zijn zowel in blauw als wit verkrijgbaar.
Volgens de handboeken niet echt geschikt om in volle zon te staan maar op die vochtige kleigrond gaan die het perfect doen, kijk maar eens rond, daar zijn legio voorbeelden van te zien langs de straat in diverse tuinen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat ik dan dat plusje maar geven, want de jouwe staat er (nog) niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
40 tot 50 cm ?
burgos
11 jaar geleden
Van mij, ook een + alleen worden ze wel wat hoger hoor dan 40 of 50 cm.
Azalea's staan graag vochtig.
Behouden ook hun bladeren tijdens de winter.
En heel mooie bloemen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Dit is een voorjaars bloeier,niet zo geschikt als je de hele zomer een bloemetje wil.
vaste lobelia's ; het zijn moerasplanten die van volle zon houden.
behalve in het paars heb je ze ook in het wit.
ze zijn veel groter dan eenjarige lobelia's, ze vormen lange prachtige aren, waar ook veel bijen op af komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://images.google.com/imgres?q=vaste+lobelia&hl=nl&lr=lang_nl&newwindow=1&sa=N&biw=1024&bih=585&tbs=lr:lang_1nl&tbm=isch&tbnid=yZ8YzcodcYhrxM:&imgrefurl=http://www.wimtimmermans.nl/assortiment/876/lobelia-siphilitica-alba/&docid=gEojDh-_ddXILM&imgurl=http://www.wimtimmermans.nl/assortiment/afbeeldingen/lobelia-siphilitica-alba-4a82d4c596f38.jpg&w=300&h=400&ei=nCQOUJz1N-W10QX5-oGICQ&zoom=1&iact=hc&vpx=784&vpy=141&dur=1985&hovh=259&hovw=194&tx=148&ty=123&sig=108498343571665858923&page=3&tbnh=128&tbnw=102&start=34&ndsp=25&ved=1t:429,r:12,s:34,i:221
Rieneke1
11 jaar geleden
De perfecte plant daarvoor is de spierstruik Spirea x vanhouttei, waar aan de gebogen takken trossen witte bloemen verschijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de aangegeven plek, zal er in de winter ook wel eens water blijven staan, dus kletsnat, bijna geen tuinplant kan daar tegen en overleven de winter niet.
Dus moet je zoeken in de richting van moerasplanten.

Het moerasvergeetmenietje bloeit blauw, maandenlang, groeit in vrij droge grond, maar ook op natte grond tot in het water.
hoog 30 tot 40 cm.

Een andere is de Houttuynia, de gewone wilde soort, bloeit heel lang met mooie witte bloemen, ook is er een bonte vorm, die heeft in zijn blad de kleuren, groen- geel- wit en rood!
Kan in de winter onder water staan, dus ook kletsnat, maar ook voor vochtige en droge grond, voor zon en schaduw.
Hoog 40 tot 50 cm.

Op de foto de wilde soort.