Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke planten geplant in een pot kunnen buiten overwinteren, zodat ze niet in de winter binnen gehaald hoeven te worden?

Ik wil graag mijn balkon opleuken voor de lente die er aan zit te komen, met veel bloempotten. Maar ik heb eigenlijk geen ruimte om die dan binnen te zetten als het zou gaan vriezen in de winter. Welke plantsoorten kunnen gewoon in de winter buiten staan in pot? Ik ben op zoek naar planten die wat langer meegaan, zodat ik niet steeds nieuwe hoef te kopen. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.2K
Rieneke1
11 jaar geleden
Op het noorden of zuiden, dat scheelt nogal, en is wel van belang voor goed advies.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Daar kan je gewoon vaste tuinplanten inzetten, in de zomer nog wat opgefleurd met eenjarigen. Vaste planten bloeien namelijk niet altijd even lang.
Het hangt verder van de ligging van je balkon af, en van je persoonlijke voorkeur.
(Lees meer...)
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Mijn balkon ligt op het zuiden.
Rieneke1
11 jaar geleden
Dan zijn de mogelijkheden onbegrensd. Ik heb ook een balkon op het zuiden, en veel vaste planten.
Wat ik makkelijke planten vind, zijn daglelies, akeleien, kattenstaart, prikneus, en ga zo maar door.
Neem wel grote potten. Beter minder planten in grote potten, dan planten die staan te verpieteren omdat ze te klein staan.
Als je al vroeg in het voorjaar wilt genieten kan je wat bollen bij de vaste planten in de pot zetten...deze bloeien vaak al voor dat de vaste plante mooi opkomen, kies bv crocusjes, deze storen verder ook niet als de vaste planten omhoog zijn gekomen, als je bv voor tulpen gaat dan zit je nog tegen het lange blad aan te kijken (blad moet namelijk zolang mogelijk blijven zitten zodat de bol goed gezond blijft)

Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij het vorige antwoord. Het tuincentrum kan je hier goed bij helpen met advies
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou je winterharde planten moeten kiezen en daar zijn zoveel soorten van dat je hiervoor het beste naar een tuincentrum kan gaan om uit te zoeken welke planten je leuk vindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vroeg in het voorjaar al wilt genieten dan kun je verschillende soorten bollen in een grote pot zetten. Als je hierin dan bijv. ook een of enkele hortensia's plant dan zullen deze planten later in het voorjaar gaan uitspringen en op den duur gaan bloeien en zo heb je het gehele jaar door plezier van deze potten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja...dat zeg ik.
Niet nu nog voor de lente, hoewel ze met een beetje geluk dan ook weer bloeien. zet in het najaar winterviolen in je potten, dan zit je niet tegen verdorde planten aan te kijken, heb heb je tot het voorjaar kleur
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding