Waarom doet deze merel zo?

Wij hebben een vogelrijke tuin, maar sinds een paar maanden hebben wij ook een merel die alle andere vogels verjaagd. Zelfs eksters jaagt zij weg. Ook trekt zij van 1 bepaald plantje (zie foto) alles uit de bakken en laat het daar liggen. Wat voor een raar gedrag is dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.9K

Het beste antwoord

Ik heb hetzelfde! Ik woon vlakbij zee en duinen en heb elk jaar veel merels in de buurt en in mijn tuin.
Ik hoor nu met de kou zelfs elke morgen als de zon nog amper op komt, de merels al zingen. De tijd komt er dus weer aan dat zij gaan broeden en dat doen ze vaak, krijgen veel jongen omdat er niet zoveel zijn die overleven. De natuur regelt het zo.
Ik merk dus elk jaar weer dat rond deze tijd de merels zelfs agressief kunnen worden en zelfs onze kat heeft respect voor ze. Ze vallen hem zelfs eerder aan dan dat hij de kans krijgt. Het is dus een teken dat hij in jouw tuin een nestje wil maken en waarschijnlijk is de merel daar al mee bezig. De uitgeplukte plantjes bewijzen dat.
Hiermee wil de merel het nest 'stofferen'. Ik heb altijd een hanging basket hangen met een kokospad erin. Steevast wordt die gesloopt door merels.
Ik heb ze namelijk vaak bezig gezien hiermee en laat hem lekker hangen voor hun nieuwe nestje.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is gewoon territoriaal gedrag, de merel wil in jou tuin een nest bouwen en broeden.