Hoe kan ik alg resten en slib van de bodem van de vijver verwijderen zonder te stofzuigen?

Ik wil graag alg resten verwijderen omdat deze naar de bodem zijn gezakt. Stofzuigen had ik al gedaan en doet alles weer opdwarrelen, idem met een netje. Zijn er dingen voor in de handel die werken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Antwoorden (2)

Ik weet niet zeker of dit handig is maar mijn vader gebruikt altijd het product 'alg weg' dit kan je kopen bij de welkoop ofzo, en lost de alg op. Ik hoop dat u hiermee geholpen bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voorkomen is beter. Laat uw water uit de pomp door een riet veld lopen voor dat het water weer de vijver in loopt.

Hebt u nog meer tips om een heldere vijver te krijgen en te houden?
Jazeker, hier volgen er nog een paar:

Controleer regelmatig de waterwaarden van uw vijver. Dit zijn goed indicatoren voor de totale conditie van uw vijver. U kunt met de juiste middelen ook de waarden bijsturen om problemen te voorkomen.
Maak de filter nooit schoon met leidingwater. Hierdoor gaat een belangrijk deel van de nuttige bacteriën verloren. Gebruik een emmer vijverwater om bijvoorbeeld het filtermedium schoon te spoelen. Maak, bij een meerkamerfilter, ook nooit de hele filter in 1 keer schoon maar doe iedere week 1 kamer. Zo blijft de biologische functie deels behouden.
Zet na het vullen, hervullen of deels waterverversing een eventueel aanwezige UV-filter gedurende 2 dagen uit. Te vroeg aanzetten na de schoonmaak zorgt ervoor dat de nog vrij zwevende bacteriën worden gedood. Deze dienen de tijd te hebben om zich eerst te hechten aan bodemsubstraat en filtermatten, etc.
Voeg bij een voortdurend in werking zijnde UV-filter minimaal 2 keer per jaar BioBacter toe. De beste tijdstippen zijn in het najaar en in het vroege voorjaar. Dit is essentieel voor de voortgang van de biologische processen in de vijver. In de winter gaan de biologische processen in de vijver gewoon door. Hou de vijver deels ijsvrij zodat overtollig CO2 gas kan ontsnappen en de vijver niet verzuurt. Zie ook onze wintertips voor de vijver
Algen-Stop werkt preventief tegen zowel zweefalgen als draadalgen. Toediening vroeg in het voorjaar belemmert de groei van algen waardoor zuurstofplanten een voorsprong hebben.
Probeer om bij het vijvercentrum of dierenwinkel levende watervlooien te krijgen, watervlooien leven van zweefalgen. Vangt u ze niet zelf in de vrije natuur want dan krijgt u waarschijnlijk te maken met ziekten en parasieten zoals bloedzuigers. Ook de zoetwatermossel filtert de zweefalgen uit het water. Deze dieren zullen niet onmiddellijk een bestaand probleem verhelpen, maar alle kleine beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bron van jouw plakwerk zou niet misstaan.