kun je kruiden nu al buiten zaaien of moet je binnen beginnen?

heb zaaipads van kruiden. moeten deze binnen en dan langzaam buiten wennen of mogen deze meteen buiten in de grond?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Duidelijker is het als u vermeld welke kruiden u bezit.

Op dit moment worden vele zaden gezaaid.
Leest u goed de beschrijving van uw pads.
Afhankelijk van het kruid kunt u nu af later buiten zaaien.

In de moestuin zie je al andijvie, radijs enz.

Toegevoegd na 1 minuut:
af = of
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Andijvie en radijs kkruiden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het gaat om peterselie. dille, basilicum e.d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
TVT Die kunt u nu gerust in de volle grond zaaien/planten. Zelf ben ik zo veel mogelijk op bio teelt basis aan het werk.. Hierover kunt u op het net voldoende info vinden. NIELS U stelt terecht de vraag. Bedoelde meer tuinkruiden in het algemeen ;)
Ik zou je aanraden om nog een weekje te wachten, tot de ijsheiligen voorbij zijn, dus na 15 mei. Zorg dat de grond goed los is door middel van wieden. De zaailingen kunnen zo gemakkelijker groeien. Wacht met het zaaien van de kruiden totdat het lente is, dan zijn de grond en de lucht warm genoeg. Het is mogelijk om eerder te zaaien, dek dan een paar weken voor het zaaien de grond af met plastic. Leg de zaadjes in de grond en dek ze af met een laagje aarde dat twee keer zo hoog is als het zaadje zelf. Om het ontkiemen te versnellen kun je er een plastic fles zonder bodem en zonder dop overheen zetten, of je maakt een minitunneltje van plastic over bogen van ijzerdraad. Het voordeel van binnen zaaien ten opzichte van buiten, is dat je er eerder mee kunt beginnen. Maak gebruik van schone potten of bakken met een steriele zaaigrond, dit voorkomt ziekten. Maak de grond vochtig en bedek na het zaaien de bak met een zwart plastic of een glasplaat met een krant eroverheen. Controleer dagelijks of de zaailingen al opkomen. Wanneer de plantjes zo groot zijn dat je ze vast kunt pakken, kunnen de plantjes voorzichtig in potjes met potgrond geplant worden. Wanneer je ze uiteindelijk buiten wil plaatsen of planten, laat je de plantjes langzaam wennen aan het weer buiten door ze goed af te schermen tegen de kou en 's nachts binnen te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, dat is wat ik vorige jaar gedaan heb maar met het voordeel dat het buiten al vrij vroeg zeer warm was.