zijn de buren verplicht hun voortuin bij te houden?

Toegevoegd na 3 minuten:
De voortuin van onze buren is namelijk een rotzooitje, ( achter tuin ook, maar daar staan schuttingen om heen)
Nu hebben wij al een tig aantal keer gevraagd of ze wat aan de tuin wouden doen,
iedere keer word er beloofd dat ze het de zelfde dag/week nog zal gaan doen.
als volgens pakt ze overigens de hark, legt hem in de voor tuin neer en gaat weer naar binnen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
2.4K

Antwoorden (2)

Nee, dat zijn ze niet!

En waarom zouden ze dat verplicht zijn? Het is hun eigen tuin en hun eigen grond en daar mogen ze op laten groeien wat ze willen.
Ook al vinden de buren dat niet zo mooi.

Het is mogelijk dat een verhuurdersorganisatie minimale eisen stelt aan het onderhoud van een tuin, maar daar hebben de buren dan niets mee te maken.

Toegevoegd na 54 seconden:
Trouwens: Wat is bijhouden?
Is een grintbak een bijgehouden tuin?
Wat verstaat iemand onder onkruid?
Hoe hoog mag de begroeiing zijn en volgens welke normen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
geen plus of min van mij. Maar zo te zien houd momopoyolo zelf wel van een kruidentuin.
Iemands smaak wat betreft de tuin is moeilijk aan te pakken. Sommige mensen vinden een verwilderde tuin nu eenmaal mooi.
Gemeenten kunnen alleen ingrijpen bij zeer ernstige bouwtechnische gebreken en dat gaat veel verder dan alleen afbladderende verf of niet gemaaid gras en dergelijke,
waardoor het huis niet meer mooi oogt.
Van de gemeente mag je dus niets verwachten, hiervoor is geen wet waaraan zij gehouden zijn.
Dan is nog van belang of het een eigen huis is of een huurhuis. Vaak heeft een woonstichting/coöperatie wél regels betreffende het tuinonderhoud. Je zou je dus tot hen kunnen wenden en een gesprek met hen hierover aangaan.
Het is dan wel zo, dat je gezamenlijk sterker staat. Ook bij een eigen huis is het van belang dat de verkoopprijs niet lager wordt of zelfs niet verkoopbaar, omdat de buurt
'er niet uitziet'.
Ook bij klachten die je bij de verhuurder neerlegt, kijken zij of het slechts één klacht is (die van jou) of dat er meerdere bewoners hier klachten over hebben.

Probeer dus om meerdere bewoners samen te krijgen, zodat jullie gezamenlijk kunnen klagen. Dan zou je evtl. een kans hebben dat zij een gesprek aangaan met hun huurder. Zijn het eigenaren, dan zouden jullie als groep bewoners eens een gesprek met de huiseigenaar kunnen aangaan en evtl. gezamenlijk de mouwen uit de handen kunnen steken om deze mensen te helpen met een dagje 'tuinruimen'.
Je weet niet wat erachter zit. Misschien zijn ze er lichamelijk niet toe in staat of psychisch niet in orde. Zo zouden er meerdere redenen knnen zijn .
Het helpt beter dan verwijten over en weer en helpt bovendien de sfeer in de straat goed te houden. Zo kweek je ook meer gemeenschapszin.
amc