Hoe houd ik tropische zaden continu op ongeveer 24° celsius?

Ik heb een aantal tropische zaden gekocht. Deze moeten ontkiemen bij een temperatuur van rond de 24°. Wat is een handige, goedkope manier om dat te doen?

De radiator is alleen overdag warm. Ook wil ik geen speciaal kweekkasje of verwarmingsmatje kopen.

bamibal
10 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
bamibal
10 jaar geleden
Dat is inderdaad wel het makkelijkste, maar ik hoop op een geniaal alternatief!
Anders toch maar een matje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verwarming omhoog zetten tot het in huis continue 24 graden is (hoewel dit niet valt onder 'goedkope manier' ;)

Het beste antwoord

Wat veel gedaan word met b.v. eieren, is "au bain marie"

Je gebuikt een bak in een bak. Met een verwarmingselement dien je het water te verwarmen tot 24 graden.
de 2e bak zorgt ervoor dat de eieren (zaden in jouw geval) niet nat worden.

Via de link wordt er (direct) een pdf getoond. Hier zie je een broedstoof gemaakt worden t.b.v. eieren. Uiteraard zou je dit principe ook voor je zaden kunnen gebruiken.

succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Goede tip! Ik bedenk mij net dat ik mijn aquarium ook als bain marie kan gebruiken. Als ik drijvende bakjes gebruik, zou dat moeten lukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt ! Dit wordt idd veel gedaan. Uiteraard dien je je aquarium af te dekken.
Handig om te doen, is de afdekking scheef te maken, zodat eventueel condens naar 1 kant loopt, en niet op de zaden terecht komen.
bamibal
10 jaar geleden
Uiteindelijk heb ik de bak met zaden op mijn tv-decoder gezet. Deze geeft ook continu een beetje warmte af, net genoeg om de zaden te laten ontkiemen.