Worden tomaten zoeter door baking soda ?

Ik had ergens gelezen dat je tomaten zoeter werden door baking soda op de grond te strooien. Heeft iemand hier ervaring mee en hoeveel baking soda moet ik dan strooien. verder vroeg ik me af of het wel echt werkt en hoe het dan kan dat tomaten er zoeter van worden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
5.8K

Het beste antwoord

Ja de tomaten zouden er zoeter van worden, indien je het rond de planten strooit.
Dat is geen fabeltje.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, omdat ze zo ook al zoet genoeg worden.
Baking soda, is eigenlijk , natriumbicarbonaat.
De plant kan dit als meststof opnemen.
En wordt voor heel veel doeleinden gebruikt.
Gek genoeg ook als onkruid bestrijding tussen de tegels!!
Dus ga ik dat echt niet bij mijn tomaten strooien.
Niet eens om te proberen.
Tomaten worden zoet, door de manier van kweken, de bodemgesteldheid, de zuurgraad van de grond, de standplaats en vooral de soort zelf.
Er zijn heel wat soorten tomaten, mogelijk honderden verschillende.
En vergeet niet, de tomaten die te laat in het seizoen gaan rijpen, zullen nooit zoet zijn, ook niet met baking soda.
Hooguit geschikt voor in de soep.
En niet goed rijpe tomaten zijn zelfs giftig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je vroeg ook hoe het werkte.
Zuiveringszout/baking soda is in staat zuren te binden, door middel van een chemische reactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ zout werkt ook goed tegen onkruid, maar dat mag van mij best op mijn tomaatjes. ;-) ontopic:
zou kalk dan niet hetzelfde effect hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kalk op/door de aarde, niet op het tomaatje..

Andere antwoorden (1)

Je vraag ook nog waar je baking soda (goedkoop) kunt kopen.

http://www.biologischetoko.nl/baking-soda-kopen-1001

Maar je vindt het ook wel in de plaatselijke toko hoor.