Moet ik op iets speciaals letten als ik groenten wil planten in mijn tuin?

Ik heb courgette, wortel, tomaat, rode peper, meloen, komkommer, sla en spinazie gekocht. Ik zou die groenten graag planten in mijn tuin. Moet ik op iets speciaal letten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (6)

Koop een goed boek over het beginnen van een moestuin. Het handboek van VELT is een aanrader als je ecologisch wilt gaan tuinieren. Tuinieren is heel leuk en lekker, maar een goede voorbereiding bespaart je een teleurstelling.

Misschien ook goed om eens na te gaan of je grond ok is. Probeer te achterhalen waar de grond in je tuin vandaan komt, heeft er industrie in de buurt gestaan, etc. om een idee te krijgen of je grond een beetje schoon is. De gemeente (of het kadaster?) kan je hier waarschijnlijk ook mee helpen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Nog een paar bronnen over bodemvervuiling en moestuinen. Altijd goed om even in de gaten te houden, want je kan er met de keuze van de gewassen rekening mee houden (sommige planten nemen bepaalde verontreinigingen makkelijker op dan anderen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk bij Uitzending Gemist alle afleveringen van "Maartens Moestuin". Erg leuke uitzendingen met veel tips het hele jaar door voor de verschillende soorten groente.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een goed idee! :)
zondag
9 jaar geleden
Ik heb helaas geen tuin meer maar geniet van die uitzendingen. Hij vertelt het ook allemaal zo rustig dat je er zelf ook kalm van wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ goed idee
Als het de eerste keer is dat je dit doet, zijn er zoveel dingen waar je op moet letten, bijvoorbeeld : let op dat je genoeg ruimte tussen de afzonderlijke plantjes houdt.

Tomaten:
Vergeet niet te "dieven" [in de oksel van de tak het groen dat weer een nieuw takje wil vormen daar, meteen weghalen, dat is verloren kracht, alle kracht moet naar de bloemen gaan ~ de tomaten in wording waar het uiteindelijk allemaal om gaat] en doe dat bijna elke dag!

Komkommers:
De komkommerplanten kunnen alle kanten op groeien. Maak een frame van stokjes en zet de plant daar op vast. Eens in de twee weken moet je de dode bladeren verwijderen. geef regelmatig [kunst]mest en veel water.

En nog veel meer, succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-Gebruik geen CAA geïmpregneerd hout.
Deze gevaarlijke stoffen spoelen met de jaren uit het hout, ook door gewone regenval.
Het gaat:
Wolmanzouten:
- 374 g/l arseenzuur.
- 532 g/l chroomtrioxide (chroom VI zuur).
- 188 g/l koper II oxide.
Wat zijn de kenmerken van arseenzuur en chroomtrioxide:
- arseenzuur (arseen) is een zwarte lijststof voor water, bodem en lucht
- chroomtrioxide (chroom VI) is een zwarte lijststof voor lucht

Dit indien het om te consumeren voedsel gaat.
-Bovenstaande antwoorden zijn zeker allemaal aan te raden.
Historie van de grond.
-Verder het zelf voorbewerken van de grond door omspitten, beluchten, zorgen voor veel bodemleven.
-Plant gevarieerd aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel belangrijk is dat de grond voldoende diep is losgespit.
Dat er altijd voldoende vocht in de grond zit.
En altijd voldoende mest.
Voor de meeste soorten groente ook voldoende zon.
Sommige soorten kan je beter in een kasje kweken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
aanvulling: tomaat, komkommer en zeker peper worden lekkerder als ze heel veel zon en warmte krijgen. De zonnigste plek in de tuin en duimen voor een hete zomer, of inderdaad zoals Eddijst zegt in een kasje. Sla en wortel kunnen wel goed buiten geplant. Vergeet niet te mesten. Op te arme grond duurt het te lang voor je groente rijp is.
Courgettes, meloenen en komkommer hebben erg veel vocht nodig om te groeien, dus geef ze heel regelmatig water.
Andere tips die hierboven staan: allemaal zeker doen, maar jezelf niet te gek laten maken over verontreiniging. Als je huis op een plek staat waar de bodem verontreinigd is, dan heb je dat vast wel te horen gekregen toen je het kocht of huurde en weet je al dat je er niet moet tuinieren. Tuinieren is vooral een kwestie van uitproberen, doen en veel tijd in steken.