Zijn dit allebei groene kikkers?

De ene is veel slanker en groener dan de andere .

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zitten beide in mijn vijver en soms gaan ze op pad HAAA.
Gaan dan naar de grote vijver waar ook vissen in zitten daar genoeg groen ook waar ze in gaan zitten en dan wachten op lekker hapje wat vaak wel langs komt.
Rieneke1
9 jaar geleden
wat geweldig zoiets in je tuin te hebben! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O ja zit nog veel meer in salamanders en natuurlijk egels.
zo mooi!!!
Heeft even geduurd maar ze komen wel als het een goed plekje is natuurlijk .
Zo leuk om ze te zien vliegenvanger want dat kunnen ze!!
Ik ook weer blij minder in huis.

Het beste antwoord

De groen kikker heeft een streep over het midden van zijn lijf tot aan de punt van zijn kop.
Een groen kikker kan zijn kleur aanpassen aan zijn omgeving, dat duurt wel even, maar hij kan het wel.
Zo zie je goed dat de kikker op de plank voor een deel bruin is en de kikker tussen de groene planten meer groen.
Vrijwel alle kikkers die bij het water zitten en in de zon, zijn groene kikkers.
En ook altijd mannetjes.
De vrouwtjes die veel groter zijn , zijn erg schuw en zie je vrijwel nooit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze zitten dus allebei soms in het kleine vijvertje en dan plons in de grotere.
Is maar net waar het meeste voer zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn zwervende mannetjes, die hebben vaak geen echte vaste plek.

Andere antwoorden (3)

Het verschil in grootte kan in het geslacht zitten. Mannetjes zijn aanmerkelijk kleiner dan vrouwtjes. In de paartijd is het geen feest om ze in je tuin te hebben, ze maken véél meer herrie dan de bruine kikker en kunnen je echt uit de slaap houden.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zijn deze nog niet aan toe jonkies.
Wel veel verschil de tweede foto deze heeft 2 oranje strepen langs de rug en een groene in het midden
Ja.
Volgens mij zijn het twee groene kikkers. Onze buren vroeger hadden er, en ze verschillen inderdaad wel eens van grootte/kleur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland komen maar twee echte soorten groene kikkers voor. Dat zijn de meerkikker (Pelophylax ridibundus) (Friesland, Noord Holland, Grote Rivieren, rond het IJsselmeer, Lauwersmeeer) en de poelkikker Pelophylax lessonae, een klein lichtgroen kikkertje die meer in veengebieden en heidevennen leeft.
Er is echter een zeer speciale bastaardvorm die zich handhaaft door steeds weer met een van de oudersoorten te kruisen. In die bastaardkikkers zin nogale wat variatie in uiterlijk en ook is de roep erg onregelmatig.
De meerkikker kun je herkennen aan bijna zwarte kwaakblazen en een hard lachtend geluid. Ze zijn erg schuw en zullen in veel gevallen al snel stoppen met kwaken, maar in natuurpark Lelystad ben ik wel eens heel tamme kikkerkoren tegengekomen.
De poelkikker maakt een zachter, meer sonoor geluid en zie je vaak in grote groepen boven in de waterplanten van een ven. Ze hebben ook een wat stabieler gedragspatroon, ze komen even naar het water om zich voort te planten en bevinden zich buiten die periode meestal op het land.
De vijverkikkers zijn vrijwel altijd bastaardkikkers en kunnen behoorlijk in uiterlijk verschillen. De bastaardkiker is geen echte bastaard en ook geen echte soort, maar het verhaal is erg ingewikkeld, ook al omdat er in veel landen weer andere kikkers voorkomen die met meerkikkers voortplanten. Ook heeft de meerkikker ondersoorten. In Belgie is het ook behoorlijk ingewikkeld omdat er nog wat exotische groene kikkersoorten zijn geimporteerd vanwege de kikkerbilletjes.