Een regenworm eet zijn voedsel in kleine stukjes op. Dit doet hij door aarde op te eten en de voedzame stukjes in zijn lijf te houden. De rest komt er langs achter uit. Deze "uitwerpselen" kan je duidelijk zien. Je kent dat wel, het zijn van die hoopjes op het zand. Hij eet zich vaak ook letterlijk een weg door de ondergrond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Aan de spits toelopende voorkant bevindt zich de mondopening, met een mondlapje waar het dier mee kan grijpen, maar zonder tanden of kaken. Rondom het lichaam ligt iets als een sigarenbandje, dat soms wordt aangezien voor een lidteken, waar de worm in tweeén is gesneden en weer aaneen gegroeid. In werkelijkheid is dit een speciale klier, het zadel of clitellum, dat de cocon afscheidt."

"De regenwormen voeden zich in hoofdzaak met rottend plantaardig materiaal, ofschoon zij soms ook kleine dod dieren eten, zoals andere wormen, of ook wel uitwerpselen. Een deel van het voedsel nemen zij op met de grond die zij al gravende opeten, maar planten die op de grond liggen bij de opening van hun hol zijn ook belangrijk. Deze worden het hol binnen getrokken en reeds enigszins voorverteerd door de spijsverteringssappen in de mond, voordat ze gegeten worden"