welke snel klimmende klimplant kan goed naast een roos groeien?

We hebben op ons terras een pergola staan met in plantenbakken aan beide zijde 2 rozen zowel links rechts staan een Lichtkoningin Lucia en een Dacapo. Nu groeien deze volgens mij niet zo snel en willen wij toch graag dat er volgend jaar al iets tegenaan groeit, liefst met mooie bloemen. Wat zou daar geschikt voor zijn?

Bedankt

Toegevoegd na 21 minuten:
ps uit de plantenbakken hebben we aarde gehaald dat vol zat met wortelen van de oude planten, kunnen we dat nog ergens voor gebruiken, of compost van maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (1)

Als je een snel groeiende klimplant zoekt met mooie bloemen, kun je kiezen voor een grootbladige Clematis, deze moet echter elk jaar ingesnoeid worden tot op 50 cm, moet dus telkens opnieuw starten. Bovendien is de Clematis vatbaar voor de verwelkingsziekte en moet je hem beneden goed afschermen tegen de zon.
De Bruidssluier groeit echt hard en zal in een mum van tijd uw rozen overwoekeren, daarbij komt dat de bloemen weinig voorstellen.
Als je een gezonde, sterke klimplant zoekt met mooie bloemen, die geweldig geuren, die tweemaal per jaar bloeit, kies dan voor de Blauwe regen ( Wisteria sinensis).
Sommige Blauwe regens bloeien nooit, zorg ervoor dat je een geënte hebt en geen gestekte, er moeten al een paar bloemen aanwezig zijn.
De oude wortels die je in de plantenbakken gevonden hebt zou ik in de GFT-container gooien, er zitten misschien schimmels, aaltjes, eitjes van schadelijke insecten in verborgen: het zal ook erg lang duren eer ze verteerd zijn, ze horen net als dikke takken en schors niet op de composthoop.
Z512099
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
De bruidssluier laat zich heel makkelijk bijhouden en bovendien zijn de sneeuwwitte bloemen een mooie achtergrond voor de roos, die er prachtig tegen uit komt. Een goed bloeiende blauwe regen is zo overweldigend, dat de roos een 'onderdeurtje' wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geënt of gestekt maakt niets uit, maar je bedoelt niet gezaaid, want dan gaat het mis.