Kunnen de stekels van een cactus weer aangroeien?

Mijn cactus is uit de vensterbank gevallen en nu zijn er een aantal stekels afgebroken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
4.4K
Rieneke1
9 jaar geleden
Nee, dat zal niet gebeuren helaas.

Het beste antwoord

(a) als het een echte cactus is:

Dezelfde stekels zullen niet weer aangroeien, maar de cactus zal als hij verder groeit weer gewoon stekels krijgen; misschien zal de cactus wel nieuwe stekels maken als de stekels er helemaal uit zijn. Bij echte cactussen zijn de stekels veranderde bladeren.

(b) als het een euphorbia is:

Bij Euphorbia' s (populair vaak ook cactus genoemd) zijn er naast de stekels ook bladeren; die hebben dus 'echte stekels'. als die afbreken groeien er zeker geen nieuwe aan.

dus doorgaans is het antwoord: jammer, maar helaas.

Toegevoegd na 58 seconden:
als je plant verder groeit, komen er in beide gevallen wel gewoon nieuwe stekels aan, natuurlijk.