Is het nu de beste tijd om een 10cm dikke tak van een boom (Hollandse Iep) af te zagen?

In mijn achtertuin staat een 16 jaar oude Hollandse Iep. Hij wordt alleen te hoog en raakt wat uit vorm. Daarom wil ik uit de kroon een tak verwijderen.

Dat kan als de sapstroom stil staat, in de winter dus. Zou ik dat nu kunnen doen? Ik woon in de Haarlemmermeer en echt koud wordt het denk ik ook niet meer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

Er zijn veel adviezen die eigenlijk niet veel waard zij.
De sapstroom staat nu nog stil, dus zagen.
Als er bij een storm een tak afbreekt, gaat de boom ook echt niet dood van, ook al is het niet de meest gunstigste tijd van het jaar om te snoeien.
Bij het openbaar groen en de hoveniers word er altijd in de winter gesnoeid, nooit gaat daar een boom van dood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
+, zo is dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook. Ik heb het wondsmeersel klaar staan, dus ik ga vandaag die tak er maar eens afhalen. Tnx!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een wondafdekmiddel werkt max een jaar.
het genezen van een afgezaagde tak van een 10 cm dikke tak duurt minstens 5 jaar.
Dus heeft een wondafdekmiddel erg weinig effect.
Op de juiste manier de tak af zagen is veel belangrijker, dus altijd de voet van de tak laten zitten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je eddijst. heb ik gedaan, er staat nog zo'n 2cm aan de hoofdtak. De tak stond iets schuin dus er kan ook geen water op blijven staan.

Andere antwoorden (2)

Kans op schadelijke vorst blijft tot eind februari-begin maart. Ik zou nog even wachten. Zie de link en ook de daarbij aangegeven informatie over snoeien van bomen in het algemeen.
http://www.tuinkrant.com/snoeigids/snoei_ulmus.htm
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je Ivana!
Ivana
9 jaar geleden
Harry, .....en de temperatuur, het seizoen enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lol@Harry!
Het snoeien van een hollandse iep kun je het beste doen vanaf 1 juli t/m eind september.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Ik heb de link gelezen. Maar dan begint die boom toch verschrikkelijk te bloeden? Ik dacht altijd: Bomen in de winter (zonder vorst).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een zachte winter komt de sapstroom ergens in februari op gang, bij vorst wat later, bij extreem zacht weer wat vroeger.
Bij het snoeien van bomen denk je aan het afzagen van dikke takken, wel of het dan vriest of dooit, maakt echt niets uit.