Opvang vijver vissen bestaat dat?

Mijn vijver is aan vervanging toe folie is 15 jaar oud en langzaam zakt het waterpeil dus een gaatje.
Maar de vissen die erin zitten moeten wel tijdelijk een plekje hebben de kikkers en salamanders die vinden hier wel een onderkomen genoeg kleine vijvertjes waar ze in kunnen als ze dat willen en wanneer is de beste tijd om dit goed aan te pakken en hoe ook nog een vraag.
alle info is welkom

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
2.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoeveel zijn het er en hoe groot zijn ze?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn er ongeveer 15 de grote zijn 10 cm denk ik 6 stuks en de rest zijn jongen daarvan zijn Shubunkin.

Antwoorden (2)

Hij kan leeglopen door hevelen. Hij kan leeglopen door een door vogel geprikt gat. Hij kan leeglopen door een wortel die doorprikt.
Maar vijverfolie wordt niet slecht over de hele oppervlakte.

Je laat de vissen in een opblaasbabybadje tot je het gat hebt gevonden en gerepareerd.
Uiteraard neem je geen water uit de vijver nadat hij optimaal is leeggelopen, anders ben je de rand waar het gat moet zitten kwijt.

In dit geval zou ik de vijver eerst bijvullen en met een gedeelte van dit water het babybadje vullen en de vissen overbrengen. Daarna wachten tot de vijver is leeggelopen tot aan het gaatje. Kan korter of langer duren naar de grootte van het gat.

Dat gat bevindt zich dan op de rand waar vanuit hij niet meer leegloopt. Er zijn reparatiemogelijkheden. Vraag een reparatiesetje bij de vijverspecialist/dierenzaak.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank dat reparatie zetje heb ik al Tear-aid B is dat wat?
en weet je zeker dat er een gaatje inzit op 1 plaats dus folie verder geen probleem ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stel het gaat mis dan moeten de vissen toch ergens heen hier niet iemand waar ik ze even een goed plekje kan geven vandaar mijn vraag woon in het hoge noorden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ivana, dat kan je nu toch nog niet doen?
Lijkt me dat je tot het late voorjaar moet wachten?
Ivana
9 jaar geleden
Je kan het babybadje toch op een beschermde vorstvrije plek zetten? (garage, schuur). Daar kunnen ze weken inzitten. Niet binnen bij de verwarming natuurlijk. Zolang de temperatuur niet boven de 10 graden komt hebben ze geen voer nodig en ze bewegen nauwelijks. Wijzelf hebben een 3000 liter vijver al meerdere malen gewoon geplakt. Het vijverfolie is inmiddels 26 jaar oud en er is verder niets aan de hand. Vissen gewoon overgezet in een aparte teil of babybad.
Het merk van het plakmiddel ken ik niet maar als het is goedgekeurd door je vijverman is het natuurlijk betrouwbaar. Als het gaatje hoog in de vijver zit, kan je zelfs de vissen erin laten.
Rieneke1
9 jaar geleden
Weer wat geleerd, +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afhankelijk van plaatsing, soort en dikte gaat vijverfolie tussen de 6 en 50 jaar mee. (geen tikfout)
http://www.bijbart.com/vijverfolie.html Maar plakken is zeker een optie.
Ik heb het ooit eens geprobeerd bij een vijver van onbekende ouderdom. Teveel gaatjes en het rubber was ook hard geworden, nog twee jaar weten te rekken, maar die was niet meer te redden.
Ik denk dat daar redelijk goed aan te zien is in welke staat het folie is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
belangrijk dat je weet of het vijverfolie van gewoon PVC folie is, Van PE folie of van rubberfolie! Anders weet je nooit welke lijm je moet nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meestal kan je wel een stukje ergens afsnijden en testen, de lijm testen is sowieso een goed idee als je die nog nooit hebt gebruikt.
je hebt al kleine vijvertjes zeg je zelf.
Doe de vissen in een van die vijvertjes en plaats er een luchtpompje in die flink sterk is, dus een voor een vijver.
Dag en nacht het pompje aan laten staan.
Vijvertje van boven afdekken met gaas, anders springen de vissen er in de nacht uit het water, of de katten en de reiger komen even langs.
Zo kan je heel veel vissen in een klein vijvertje in de winter in leven houden.
Ook kan je een klein vijverpompje gebruiken, die iets boven het water uit spuit ( voor de zuurstof)
Mocht er ijs op het water komen, niets aan de hand, wel de sneeuw er af halen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Indien je met de kleine vijvertjes die van je buren bedoelt, neem dan een speciekuip en graaf die in en wel zo diep dat er een kleine rand boven de grond uit steekt, anders spoelt de tuingrond er misschien in.
Het ingraven van de kuip geeft al veel bescherming tegen de vorst.
Verder als mijn antwoord hierboven.

Toegevoegd na 1 dag:
Indien je PVC vijverfolie hebt, heb je mogelijk last van de larven van het kroosvlindertje.
Tijdens het verpoppen van het larfje van het kroosvlindertje, kan het larfje tijdens het verpoppen (op de waterlijn), kleine gaatjes veroorzaken in het folie ( vooral bij warm weer)
Het folie is dan geperforeerd. gevolg is, dat er bij veel regen de vijver keurig op pijl blijft staan, maar bij een wat langere droge periode het vijverwater heel langzaam zal gaan zakken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Hij/Zij heeft voor die salamanders en kikkers waarschijnlijk vijvertjes in de buurt op het oog, vijvertjes die niet van hem/haar zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja Ivana zou best kunnen.