Is er een (menselijke) oorzaak waardoor het aantal regenwormen de laatste jaren is toegenomen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
Reddie
9 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan, dat het aantal is toegenomen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van verschillende internetbronnen, zoals https://www.emnatuurlijkactief.nl/meer-regenwormen-met-bokashi/
www.netwerkvlv.nl/.../bodemleven%20grasland%20-%20regenwormen
www.biojournaal.nl/artikel/.../Regenwormen-versnellen-klimaatveranderi

Antwoorden (2)

Dit kan te maken hebben met meer mestrijke gronden, zie bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is al een tijdje een ontwikkeling gaande, dat er minder gif wordt gebruikt in de siertuin.
Veel minder, zeer giftig mosdoder.
Ook het gebruik van kunstmest is duidelijk afgenomen .
Kunstmest zijn zouten die veel schade veroorzaken aan het grondleven.
Het gebruik van organische mest, werkt juist bevorderend
Ook worden tuinen minder schoon ( netjes) geharkt in de herfst/ winter, dat is erg gunstig voor de wormen.