Is aparte Vogelpindakaas beter voor vogels?

Tegenwoordig heb je aparte Vogelpindakas (o.a. van de Vogelbescherming), maar is deze pindakaas wel echt beter voor de vogels? Of is het enkel commercie? Als ik deze vraag doorlees: http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/tuin/vraag/151383/las-laatst-pindakaas-vogels-tuin komt eruit dat pindakaas voor vogels prima kan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
7.2K

Het beste antwoord

Aanwijzingen dat gewone pindakaas slecht is voor vogels ontbreken volledig. Het wordt wel al jaren beweerd maar daar is het bij gebleven. Ook is al jaren door o.a. Vogelbescherming gezegd dat gewone pindakaas, mits met mate gevoerd, geen kwaad kan. Suiker en zout zijn heus geen acute gifstoffen voor vogels. Daarom lijkt die speciale vogelpindakaas inderdaad eerder een commercieel trucje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MaartenVerrips: Voordat je iets beweert, is het misschien beter om je bij de door jouzelf genoemde bron [de Vogelbescherming zelf nota bene] te informeren! "‘Gewone’ pindakaas is echter minder gezond voor vogels. Daarom is er nu speciale vogelpindakaas te koop. Onze pindakaas – dus voor menselijke consumptie - bevat diverse ingrediënten die minder geschikt kunnen zijn voor de vogels, zoals zouten en gebrande pinda’s die minder goed verteerbaar voor ze zijn. Daarom is er nu vogelpindakaas ontwikkeld. Gemaakt van pindameel en insecten, bovendien is er geen zout toegevoegd."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle drie de antwoorden waren anders, dit is in mijn ogen het beste antwoord.

Andere antwoorden (2)

Gewone "mensen" pindakaas is niet goed voor de vogels. Er zit zowel suiker als zout in.
Bij de Vogelbescherming is pindakaas te koop speciaal voor vogels, kies liever deze, iets duurder in aanschaf misschien, maar daar help je wel de vogels mee!

Toegevoegd na 11 uur:
Uit de tweede bron:
" ‘Gewone’ pindakaas is echter minder gezond voor vogels. Daarom is er nu speciale vogelpindakaas te koop.

Onze pindakaas – dus voor menselijke consumptie - bevat diverse ingrediënten die minder geschikt kunnen zijn voor de vogels, zoals zouten en gebrande pinda’s die minder goed verteerbaar voor ze zijn. Daarom is er nu vogelpindakaas ontwikkeld. Gemaakt van pindameel en insecten, bovendien is er geen zout toegevoegd."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
begrijpen de minners hier dat je minnen geeft voor slechte antwoorden en niet voor een antwoorddat je niet bevalt...???? Het gegevenantwoordis nml 100% correct...er valt dus niets te minnen.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ostraat
Dankjewel!
Ik vraag me dat ook wel eens af...
In pindakaas voor menselijke consumptie zit veel suiker. Heel veel suiker.
Druivensuiker of natuurlijke suikers zijn beslist geen ramp, maar juist in de goedkope pindakaas zitten veel geraffineerde suikers. Juist deze zijn slecht voor de vogels.
Hoewel mensen deze suiker weleens aan het drinkwater toe willen voegen als 'antivries' is het enorm slecht voor vogels.
Probleem is dat de berichten tegenstrijdig zijn, en tot mijn verbazing zelfs sites die beter zouden moeten weten, beweren dat je gerust suiker aan het water toe kan voegen.

'Prima kunnen' is nog al een breed begrip. Kinderen kunnen ook prima om de dag patat eten. Maar of het zo gezond is, is een hele andere vraag.
('patat'duiven eten ook liever patat, dat kan prima, maar het zijn beslist niet de meest gezonde duiven)

Maar goed, terug naar de pindakaas.
Een ander punt is de laxerende werking van pindakaas. Het 'middel' wordt gebruikt om vogels flink te laten poepen. (zie 2e link, tekst onder de valkparkiet met epilepsie)

Stel je voor dat je als vogel lekker aan de pindakaaspot hangt, vervolgens een soort van schijtlijster wordt, juist in de winter als het water schaars is (uitdrogen) en eindelijk een drinkbakje water treft dat gevuld is met suikerwater 'omdat het best kan'.

Wil je vogels bijvoeren lees je dan in, want een goede bedoeling kan meer schade berokkenen dan het helemaal niet bijvoeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aangezien er ook goedkope pindakaas is voor de vogels, zal je het etiket moeten lezen wil je weten of het gezonder is.
Net zoals bij de pindakaas voor mensen zit er veel verschil in.

Hoe meer goedkope kunstmatige stoffen en toevoegingen, hoe goedkoper de productie en dus het product aangeboden kan worden.

Wellicht is (dure) biologische 'mensen' pindakaas beter voor vogels, dan een goedkope vogelpindakaas.