Waarom wordt een hoeveelheid modder in liters berekend?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Omdat het volume vast staat en ook medebepalend is voor de capaciteit van transportmiddelen als je het wilt transporteren. Het gewicht van modder is niet constant (gegeven een volume). Dit hangt af van de verhouding water/zand/andere bestanddelen. De ene liter modder kan dus zwaarder zijn dan de andere.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Modder is (deels) vloeibaar.
9 jaar geleden
Omdat iedereen weet wat een liter is. Bij gebruik van een volume eenheid maakt het niet uit over welke materie het gaat. Het volume van 1 liter is 1 liter.

Indien men 1 kilogram van een bepaalde materie zou zeggen zeggen, dan zou dit veel moeilijker te begrijpen zijn omdat elke materie andere eigenschappen heeft.

1 liter water = 1 kg water

1 liter modder
1 liter goud

=\=

1 kg modder
1 kg goud
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt er vanaf aan wie je 't vraagt. Als het om een modderstroom gaat, zal men bijv. eerder spreken van kubieke meters.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, het is wel waar
http://www.nd.nl/artikelen/2014/september/08/australie-voorkomt-massadump-van-modder-in-rif
http://nl.wikipedia.org/wiki/Modderstroom_Sidoarjo
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste mmm en JoanDarc, een kubieke meter is ook een inhoudsmaat, dus in principe is dat hetzelfde. En nee die - is niet van mij als je dat moest denken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@WWDiver, dat is mij meer dan bekend.
Bij een modderstroom gebruikt men kubieke meters.
Als men in de scheikunde bv de zandconcentratie in modder wil berekenen gebruikt men de formule mol/liter = mol.l-1
Bij de vraag is niet duidelijk waarom het ging, hoewel het laatste wel meer voor de hand ligt.