Een groep salamanders gestoord tijdens de winterslaap, vinden deze weer een plekje in de tuin?

Tijdens het aanpassen van de tuin een "groep" salamanders? gevonden, helaas gestoord tijdens de winterslaap, kruipen ze weer ergens weg? Ik heb ze uitgezet tussen planten, maar geen beweging in te zien, is er een betere oplossing of vinden ze hun weg wel? Het waren er best wel heel wat.
Ook kikkers en padden gevonden, als je die ergens wegzet gaan die weer door en kruipen ergens weg, de salamanders reageren totaal niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
7K

Antwoorden (2)

Dat ze niet bewogen is normaal omdat ze in winterslaap waren. Je hebt juist gehandeld door ze weer tussen de begroeiing te zetten. Eventueel wat afdekken met bladeren en ze rusten gewoon verder. Het zal trouwens niet lang meer duren voor ze uit zichzelf wakker worden en weer actief worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Deze pagina heeft wat meer kleur en ziet er wat vriendelijker uit, maar bevat dezelfde informatie als die van je bron: http://www.salamanders.nl/forum/salamanders-in-het-wild/salamander-8093
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tnx!
De eerste salamanders zijn al terug uit de winterslaap de vijvers in.
Het zal dus niet lang meer duren voordat die van jou ook naar het water gaan.
Salamanders die je verstoort, houden zich dood, dat is hun manier om te overleven.
Als je lang genoeg had gewacht, had je kunnen zien dat ze toch langzaam kunnen bewegen en weer een goed plekje vinden in je tuin.