Welke plantjes/groenten van de moestuin van albert heijn mag je in de volle grond niet bij elkaar planten?

Zijn er nog plantjes die je niet bij elkaar mag zetten? Bv wortel niet bij aubergine? Of mag alles naast elkaar staan? (Natuurlijk gelet op afstand, ruimte enz!)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou eens kunnen googelen op 'combinatieteelt'.
Ik vond alvast voor je: Goede en slechte combinaties
Sommige groenten en kruiden doen aan "burenhulp". Een rijtje spinazie aan de voet van stokbonen profiteert van de stikstof die de wortels van de bomen opslaan. Diepwortelende soorten groeien goed naast oppervlakkig groeiende soorten; beide halen hun voedsel uit een andere laag van de grond. Sommige soorten verjagen insecten met hun geur. Goede combinaties: Aardappels naast kool, mierikswortel en tuinbonen
Aardbeien met borage
Bloemkool naast selderie houdt het koolwitje weg
Bietjes houden van uien en stambonen
Bonen willen graag naast prei, selderij en wortelen
Kool groeit goed bij dille, rozemarijn, bieten en tomaten
Uien en prei doen het goed met wortelen (en andersom)
Oostindische kers is bij alle groenten populier want ze lokt de luizen weg
Tomaten houden van afrikaantjes want deze houden de aaltjes in de bodem weg. Dit zijn ronduit slechte combinaties: Aardappels met tomaten of komkommers
Bieten met stokbonen
Aardbeien met kool
Bonen met knoflook of venkel
Kool met radijs
Sla met peterselie
Courgette met aardappels.

Antwoorden (1)

Het is bekend dat planten elkaar kunnen beïnvloeden.
Zowel negatief als wel positief.
Aubergine, moet zo warm mogelijk staan, liefst binnen in een kasje, of na mei pas naar buiten. ( is nog 8 weken)
Buiten is hij erg lastig in een slechte zomer.
Met de namen van de groente soorten van AH ( ik weet ze niet) kan je gaan zoeken op internet, in hoever ze elkaar kunnen beïnvloeden.
Maar verder moet je hier niet te zwaar aan tillen.
De onderlinge invloed van bepaalde soorten zijn minimaal of weinig.
Je kunt alles wel naast elkaar kweken.
Verwacht er echter niet te veel van, veel soorten die nu al op zijn gekomen, zijn te vroeg om buiten te zetten en moeten nog te lang binnen staan.
Die groeien dus binnen gewoon door met te weinig licht en gaan enorm rekken en sterk verzwakken.
Ook kan je sommige soorten niet verspenen ( uit elkaar planten)