Hoeveel zonlicht hebben fruitbomen nodig om vruchten te dragen die goed afgerijpt zijn?

Ik heb aangeschaft: een peer (Conference), een pruim (Opal), een zoete kers (Stella) en een vijg (Brown Turkey).
Welke heeft het meeste zon nodig en biedt ik mijn kostbare, krappe zuidmuurtje? En welke kan met het minste zonlicht toe?
(Ik heb een klein postzegelstadstuintje. Veel (half)schaduw)

Heeft iemand ervaring met Lidl-fruitboompjes?
Op de etiketten staat aangegeven dat zowel pruim als kers 3 à 4 meter worden, de peer 2.5 à 3 meter.
Betekent dat dat ze zijn geënt op een zwak groeiende onderstam of heb ik hier per ongeluk toch hoogstammen te pakken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
4.3K

Het beste antwoord

De vijg heeft wel de meeste warmte/ zon nodig, anders worden de vruchten niet rijp.
Kies altijd voor een soort, waarvan de vruchten in de zelfde zomer rijp kunnen worden.
Van veel soorten rijpen de vruchten pas na de winter, dus bevriezen ze bijna altijd.
De vijg wordt een grote struik/ boom.
De Conference is een makkelijke soort, laat zich ook goed snoeien en kan met wat minder zon ook goed groeien.
Maar eigenlijk is een klein stadstuintje met veel schaduw ongeschikt voor fruitbomen.
Een pruim wordt een grote boom, maar ook de zoete kers wordt erg groot en willen beiden veel licht en zon.
De aangegeven hoogten op het kaartje zijn de hoogten na ongeveer een jaar of 7.
De onderstam heeft hier inderdaad een grote invloed op
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zondag
9 jaar geleden
Ed ik wil jou een + geven maar het gaat niet. Heb van de week ook al gemerkt dat die functie het niet doet. Wil iemand bij wie die functie wel werkt Ed even een + namens mij geven?
Ivana
9 jaar geleden
Ja, Zondag, is gedaan.
zondag
9 jaar geleden
Bedankt Ivana.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi weer een puntje er bij :-) grapje hoor, bedankt.