Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kun je een phyllostachys nigra in een speciekuip planten?

Ik las dat de wortels zelfs door betonnen kuipen heen kunnen breken.
Zijn er voorzorgsmaatregelen die ik zou kunnen treffen om de expansiedriften van deze woekeraar enigszins te beteugelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gaat een tijdje goed, maar ik heb er ook wel eens eentje zien "ontsnappen"..
Als je er dan snel wat aan doet is het geen probleem verder.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Beton is weliswaar hard, maar ook poreus. Dat is de reden dat bamboe er doorheen kan wortelen. Als je bamboe in een kunststof speciekuip zet, zullen de wortels daar niet doorheen gaan.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Je kan hem inderdaad in een speciekuip zetten je zou zelfs de bodem er deels uit kunnen halen om hem genoeg water te laten opnemen. de expansiedrift vind alleen plaats net onder de grond. Wel loop je een klein risico dat bij het dikker worden van de struik er inderdaad scheuren in denkwijze kunnen komen. Dit kan alleen voorkomen doordat er te weinig leefruimte meer is in de kuip.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hou er rekening mee dat je 50 cm bescherming (diepte) nodig hebt. zonlicht dringt namelijk tot 40 cm diep door de bovenlaag heen, de wortels groeien dan gewoon om de bak heen. ik heb een ring laten maken van TPO-folie 60 cm hoog met een doorsnede van een meter. werkt perfect

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding