Zijn mijn buren aansprakelijk voor omvallen van mijn tuinsfscheiding?

Een aantal jaren geleden heb ik een stevige, nieuwe tuinafscheiding geplaatst in de achtertuin van mijn huurhuis. Mijn toenmalige buren hadden ook een eigen schutting waaraan onze, maar ook de schutting van die buren, toch enige 'houvast' aan elkaar hadden.

Tien jaar lang totaal geen problemen gehad.

Nieuwe bewoners hebben hun schutting nu, zonder overleg, weggehaald met de bedoeling er ook geen nieuwe voor in de plaats te zetten. Hierdoor is mijn schutting ontzettend onstabiel en scheef gaan staan en vertoond op sommige plaatsen al flinke kieren en scheuren.

Met de harde wind van de afgelopen weken was het zelfs dusdanig dat we onze schutting moesten vastbinden met spantouw. Elke bewoner van een rijtjeshuis dient toch voor een eigen tuinafscheiding zorg te dragen?

Of heb ik dat mis?

Kunnen we onze buren aansprakelijk stellen voor deze schade die door ons is geleden? En zo ja hoe doe ik dat en waar moet ik daarvoor zijn.

Eerdere pogingen om hierover met de buren in conclaaf te gaan zijn helaas mislukt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Het beste antwoord

Je hebt het mis. Je bent namelijk niet verplicht om een schutting te plaatsen om de grens van de tuin aan te duiden, als je een goede verstandhouding hebt met de buren zou je zelfs helemaal zonder schutting kunnen, of toekunnen met een iets meer vriendelijke oplossing zoals bijvoorbeeld een coniferenhaag. Als je een schutting plaatst wordt er verwacht dat je deze zodanig monteert dat het zelfstandig de Nederlandse weertype kan weerstaan. De buren kunnen gerust hun eigen schutting verwijderen hoewel het de steun van jouw schutting was, ook hoeven zij geen oplossing te zoeken voor het gebrek aan steun bij jouw schutting.
Overleg was netjes geweest, en het op hoogte stellen van het verwijderen ook...
Maarja, zo werkt het tegenwoordig met buren anno 2015... ieder voor zich.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
En zo is het precies! Plus.
Antoni
9 jaar geleden
Wat een negatieve opinie over buren anno 2015! Jammer, hoor! Er zijn zeker nog wel buren die op een vriendelijke en beschaafde manier met elkaar omgaan! Vergeet ook niet je eigen rol als je een situatie beschrijft! Je eigen gedrag kan je ook veranderen: wie goed doet, goed ontmoet. Als je zelf op een vriendelijke en beschaafde manier met buren omgaat en bereid bent in de relatie te investeren, is de kans groot dat zij dat ook (weer) gaan doen.
Ivana
9 jaar geleden
Jarenlang samen met de buren een stuk van beider tuinen samengevoegd en een mini-groententuin onderhouden van 6m2. We plukten wat we nodig hadden en soms, als de tuinbonen bijvoorbeeld rijp waren, aten we samen in de tuin een maaltijd rondom de tuinbonen...(een kopje vol.) :) De nieuwe buren eisten de helft weer op. Dat was heel jammer.
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dingen kunnen veranderen en niet iedereen zal de gewoonten en gebruiken van zijn voorganger(s) (willen) overnemen. Maar dat alle buren zich altijd als horken gedragen, dat kan ik niet geloven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Wat een negatieve opinie over buren anno 2015! "
Je kijkt zeker de rijdende rechter niet? :-)
Maar je hebt gelijk hoor, wie goed doet goed ontmoet...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik kijk geen rijdende rechter, maar lees af en toe verhalen op GVover buren...
Antoni
9 jaar geleden
Ja, en op zowel GoeieVraag als bij het televisieprogramma zie je alleen maar probleemverhalen: je ziet niet alle goede relaties die tussen buren bestaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.