Hoeveel mag je een vuurdoorn terugsnoeien?

Ik heb een vuurdoorn van 2,5 meter hoog en ongeveer 1 meter diep. Ik wil hem sterk terugsnoeien tot ongeveer 50 cm, omdat het teveel ruimte begint te vragen. De blaadjes zitten alleen aan de buitenkant van de vuurdoorn, dus na zo´n snoeibeurt zou de vuurdoorn volledig kaal zijn.

Kan een vuurdoorn zoveel terugsnoeien wel overleven?

Ik meen me van vroeger te herinneren dat bladeren een belangrijke functie voor de plant hebben (fotosynthese), dus dat je die niet zomaar volledig kan verwijderen. Klopt deze gedacht wel in geval van de vuurdoorn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
7.6K

Antwoorden (1)

Een vuurdoorn mag je tot wel een meter boven de grond terug snoeien.
Hij zal altijd weer uit gaan lopen.
Ook al zijn tijdelijk alle blaadjes er af.
Het nu te doen is een prima tijd er voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij hadden bij ons huis in Amersfoort een vuurdoorn die tot 5 cm boven de grond werd teruggesnoeid. Vervolgens bedekt met turfmolm. In het voorjaar liep hij uit als een tierelier. En inderdaad snoeien voordat het gaat vriezen.